گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بزرگترین منبع آلودگی آمونیاک شهری چیست؟

محدودیت‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ ابزاری منحصربه‌فردی برای محققان فراهم کرد و تغییر روال‌های روزمره ازجمله الگوهای رانندگی و محدودیت‌ها به دانشمندان این امکان را داد تا تاثیر انتشار آلودگی وسایل نقلیه را بررسی کنند.

به نقل از ارث، اکنون کارشناسان بر اساس تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای از شهر کالیفرنیا دریافته‌اند که وسایل نقلیه منبع اصلی آلودگی آمونیاک هستند البته پیش از این، اعتقاد بر این بود که کشاورزی بزرگترین منبع انتشار آمونیاک است.

لازم‌به‌ذکر است، آمونیاک موجود در هوا (NH۳) می‌تواند باعث مشکلات سلامتی برای انسان شود.

به نظر می‌رسد که بیشترین میزان آمونیاک توسط کشاورزی در سطح جهانی و ملی از منابعی مانند کود دامی تولید می‌شود اما وسایل نقلیه با موتور احتراق داخلی نیز به انتشار آمونیاک کمک می‌کنند زیرا مبدل‌های کاتالیزوری آنها اکسید نیتروژن را کاهش می‌دهند و آمونیاک ایجاد می‌کنند.

در شهرها، تشخیص اینکه کدام عامل بیشترین نقش را در آلودگی آمونیاک دارد کار ساده‌ای نیست و عموما تصور می‌شود که کشاورزی بیشترین سهم را دارد اما برخی مطالعات خلاف این را پیشنهاد کرده‌اند.

محققان بررسی کردند که آیا می‌توان به این سوال با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای پاسخ داد به خصوص اینکه از چنین روشی می‌توان در هر نقطه از جهان استفاده کرد.

دانشمندان با بررسی منطقه لس‌آنجلس و نتایج تحقیقات گذشته دریافتند که در تحقیقات انجام شده انتشار آمونیاک خودرو نادیده گرفته شده است.

کارشناسان سطح آمونیاک و اکسید نیتروژن را اندازه‌گیری کردند و از آنجایی که اکسید نیتروژن تنها توسط گازهای گلخانه‌ای وسایل نقلیه و نه کشاورزی ایجاد می‌شود، نشانگر خوبی برای افزایش یا کاهش ترافیک موتوری است.

نسبت این دو ماده شیمیایی نشان داد که چه مقدار از آمونیاک توسط وسایل نقلیه در مقایسه با کشاورزی ایجاد می‌شود و اثرات هواشناسی نیز در محاسبات در نظر گرفته شده است.

دانشمندان دریافتند که ۶۰ تا ۸۴ درصد آمونیاک موجود در اتمسفر مربوط به وسایل نقلیه (عددی که با پیش‌بینی‌های مدل‌سازی مطابقت دارد) است و این محاسبه با برآورد ۱۳ تا ۲۲ درصدی که توسط سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود بسیار متفاوت و مشکل اینجاست که این منبع آلودگی آمونیاکی در نظر گرفته نشده است.

این مطالعه در مجله ACS Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا