گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گل و گیاهان زینتی در زمره مشاغل گروه یک قرار گیرد

شیوع ویروس کووید-19 سبب آسیب مستقیم و غیر مستقیم به بسیاری از مشاغل شده است؛ گل و گیاهان زینتی یکی از مشاغلی که با شیوع موج اول کرونا و با تعطیلی مراسم‌های عروسی و عزاداری آسیب زیادی دیده است.

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با میزان خسارات ویروس کرونا به بخش تولید گل و گیاه زینتی در سال گذشته، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه، بازار گل و گیاه زینتی دچار رکود شد؛ زیرا ۲۰ تا ۲۵ درصد حجم تولید، فروش و صادرات این محصول در اسفندماه انجام می‌شود.

وی با بیان این که برآورد خسارت به بخش گل و گیاه زینتی تا اردیبهشت ماه سال جاری بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد:  با موج دوم و سوم شیوع ویروس کووید-۱۹، خسارت این محصولات همچنان ادامه دارد چراکه این واحدهای صنفی ورشکسته نشده اند اما با مشکلاتی رو به رو هستند.

تقوی با اشاره به پرداخت تسهیلات برای ۱۲ رسته آسیب دیده از کرونا، افزود: به ازای هر کارگر مشغول در گلخانه‌ها ۱۲ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد به کارفرما پرداخت می‌شده که تا تیرماه سال جاری مهلت ثبت نام آن بوده ولی مورد استقبال قرار نگرفته است.

وی دلیل عدم استقبال از این تسیهلات را رقم پرداختی آن عنوان کرد و گفت: سرمایه در گردش حوزه تولیدات گلخانه‌ای از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و این رقم پوشش دهنده نیاز گلخانه‌داران نیست.

تقوی با اشاره به این که بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، گلفروشی‌ها در گروه شغلی یک قرار ندارند، خاطرنشان کرد: در بخش گلخانه‌ها ۳۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۵۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم آشتغال دارند و لازم است مانند سایر بخش‌های کشاورزی بتوانند فعالیت داشته باشند.

فروش در بازار گل از دست رفته است

محمد  بُلاغی رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های گل و گیاه محصولات گلخانه‌ای و صنایع و خدمات وابسته نیز در گفتگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی نهاده‌های کشاورزی، گفـت: متاسفانه فروش در این بخش کاملا از دست رفته است و برای رفع این موضوع نیازمند آن هستیم تا گل نیز در میادین تره و بار قرار گیرد و جز مشاغل گروه یک تعریف شود.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای صادرات محصولات گلخانه‌ای در پایانه مرزی آستارا، افزود: حدود ۱۰ کیلومتر صف کانتینر در این مرز ایجاد شده؛ تمای سردخانه های کشور مملو از محصول بوده و بار بر سر بوته‌های گلخانه‌ای مانده است.

وی تصریح کرد: اگر این صادرات طی چند روز آینده انجام نشود شاهد از دست رفتن بازارهای صادراتی و خسارت زیادی به تولیدکنندگان خواهیم بود.

بر اساس این گزارش؛  کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ سوم آذرماه با ارسال نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور خواستار آن شده تا بازارهای گل و گیاه و واحدهای گل‌فروشی از محدودیت‌های فعالیت مشاغل اعمال‌شده توسط ستاد کرونا مستثنی شده و ساعت کاری آن‌ها نیز افزایش یابد؛ همچنین مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش ارزان‌قیمت از محل منابع بسته حمایتی مقابله با کرونا برای تأمین نهاده‌های تولید در واحدهای تولیدی گل و گیاه زینتی در قالب دستورالعمل اجرایی که به‌طور مشترک توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و تعاون کار و رفاه اجتماعی تهیه خواهد شد در اختیار پرورش‌دهندگان گل و گیاه زینتی قرار گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا