گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشت کارلا برای اولین مرتبه در خلیل‌آباد

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از کشت کارلا برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

محمود شبان گفت: برای اولین بار یکی از کشاورزان پیشرو در این شهرستان اقدام به کشت کارلا نموده و توانسته این محصول را به ثمر برساند.

وی با بیان اینکه کارلا از خانواده کدوئیان است، تصریح کرد: کارلا در واقع به ظاهر مثل خیار با تعدادی زگیل که روی سطح میوه آن قرار دارد.

شبان عنوان کرد: با وجود اینکه طعم آن تلخ است، از کدوهای مغذی محسوب می‌شود. علاوه بر این سبزی متنوعی است و مصارف چند بعدی دارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی خلیل‌آباد وی بیان کرد: کارلا گیاهی است که از ریشه، ساقه، برگ، میوه و تخم آن استفاده غذایی و دارویی عدیده‌ای می‌شود، همچنین وقتی میوه این گیاه هنوز نارس است، خورده می‌شود چون وقتی میوه‌اش می‌رسد هم برای انسان و هم برای حیوانات سمی می‌شود.

شبان با اشاره به اینکه برای مصرف میوه کارلا باید ابتدا تلخی آن را ملایم نمود و سپس به عنوان سالاد، یا پخته شده آن را میل نمود، گفت: کارلا بستری مشابه سایر کدوئیان نیز دارد، به طور طبیعی به صورت یک ساله کشت می‌شود اما در زمستان در برخی مناطق به صورت دائمی، نوع وحشی آن نیز می‌روید.

وی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه این گیاه برای رشد نیاز به دمای حداقل معادل ۱۸ درجه سانتی‌گراد دارد اما دمای مطلوب در محدوده ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. این گیاه نسبت به سایر کدوها از تحمل دمای بالا برخوردار بوده اما در زمستان و یخبندان‌ها آسیب‌پذیر است و گیاه از بین می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد یادآور شد: کارلا در انواع خاک‌ها رشد می‌کند اما خاک شنی لومی به خوبی زهکشی شده برای کشت این گیاه در هوای آزاد خوب است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا