گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اصفهان، پیشتاز تولید محصولات گواهی شده

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: این استان با تولید ۲۰ محصول گواهی شده در تولید محصولات کشاورزی سالم و بدون سموم شیمیایی در کشور پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: باتوجه به این که یکی از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی، تامین امنیت غذایی و تولید محصول متناسب با نیاز جامعه است، تولید محصولات سالم با امنیت غذایی و کشاورزی پایدار در دستور کار است.

او افزود: به این منظور، طرح محصول سالم، اجرا شده که بر مبنای آن با هماهنگی کشاورزان و آزمایش‌های قبل، حین و بعد از کاشت، کیفیت محصول سنجش می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: هدف این طرح، کاهش مصرف سموم و کود‌های شیمیایی یا به حداقل رساندن آن در فرآیند پرورش محصول است.

رستمی بیان کرد: مزارع منتخب در طرح، از زمان کاشت تا برداشت، زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی، حفظ نباتات و کارشناسان ناظر بخش خصوصی هستند تا در تمام مراحل استفاده از سموم شیمیایی حذف شود.

او افزود: نتیجه این اقدامات تولید ۲۰ محصول گواهی شده کشاورزی در استان اصفهان است که با مصرف کمترین کود و سم شیمیایی به دست مصرف کننده می‌رسد و اصفهان در این زمینه پیشتاز است.

محصولاتی که سلامت را به سفره مردم می آورند

مرجان نکوخو رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: دفتر محیط زیست و سلامت غذا با دو هدف اصلی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی و حفظ محیط زیست و تنوع زیستی مشغول فعالیت است.

او افزود: صد واحد تولیدی کشاورزی مجری طرح هستند که فرآیند نظارت از مزرعه تا سفره در مورد عملکرد آن‌ها اعمال می‌شود به این معنا که از پیش از تولید یعنی تهیه و آماده سازی بستر کشت تا زمان برداشت، مراحل آبیاری، کوددهی، تغذیه، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به دقت بررسی می‌شود تا آلاینده‌ها حذف شوند و یا از حد مجاز فراتر نروند.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: ۲۰  محصول گواهی شده استان در سه شاخه تقسیم می‌شوند: محصولات گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه فرنگی و فلفل؛ محصولات باغی شامل سیب درختی، گلابی، انار، انگور، خرما و پسته و محصولات زراعی شامل هندوانه، خربزه، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، بامیه، بادمجان، نخود، ذرت، لوبیا و کاهو است.

نکوخو با اشاره به اینکه این محصولات در سال زراعی گذشته به چهار محصول سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و سیب درختی محدود شده بود افزود: سطح زیرکشت محصولات گواهی شده با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی استان، امسال به ۱۵۰۰ هکتار افزایش یافته و شمار ارقام گواهی شده به ۲۰ محصول رسیده است.

صرفه جویی در مصرف آب و صادرات، مزایای محصولات گواهی شده

او با تاکید بر مصرف بهینه آب در این نوع کشت گفت: در باغ ها، مزارع و گلخانه‌ای که طرح محصول سالم در آن‌ها اجرا می‌شود از آبیاری کم فشار، تیپ و قطره‌ای استفاده می‌شود که مصرف و هدرروی آب در آن‌ها در حداقل ممکن است.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص عرضه محصولات گواهی شده گفت: روسیه، قطر و مجارستان مشتریان محصولات سالم استان اصفهان هستند.

نکوخو رونق مصرف این محصولات در داخل کشور را در گروی فرهنگ سازی دانست گفت: تلاش کرده ایم تا با تعامل با شرکت‌های خصوصی و اتحادیه‌های تعاون روستایی مکان‌های ویژه‌ای برای عرضه این محصولات در نظر بگیریم و مردم را به خرید آن‌ها ترغیب کنیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا