گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

علم و فناوری، تنها راه برون رفت از محدودیت‌های اقلیمی

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تنها راه برای برون رفت از محدودیت‌های اقلیمی ایران را ورود و توسعه هرچه بیشتر علم و فناوری و کاربردی کردن فناوری‌های نوین زیستی در قالب توسعه کشاورزی دانش‌بنیان دانست.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه ایرنا، صابر گلکاری عصر سه شنبه در چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی که به صورت آنلاین برگزار شد، با گرامیداشت زنده یاد بهزاد قره یاضی بنیانگذار پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران که بر اثر بیماری کرونا درگذشت گفت: کشورمان به لحاظ امکانات متنوع تولیدی بسیار ثروتمند است، اما با محدودیت های اقلیمی شدید و خشکسالی مواجه است.

وی اضافه کرد: این به شکل ذاتی کشوری خشک و نیمه خشک است و آثار خشکسالی در طول سالهای اخیر بیش از گذشته نمایان تر شده است  متوسط بارندگی سالانه در کشورمان حدود ۱۰۰ میلیمتر کاهش یافته است.

گلکاری ادامه داد: میزان بارندگی سالانه از متوسط بالای ۳۵۰ میلیمتر به زیر ۲۵۰ میلیمتر کاهش یافته است و در سال جاری از این میزان نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشت که این در کنار افزایش دما و اینکه ۷۰ درصد از بارندگی های ما به دلیل تبخیر و تعرق به طور مستقیم از دست می روند و مشکلات دیگری چون الگوی کشت و مشکلات مربوط به سیاست های نه چندان مناسب حفاظت از منابع زیست محیطی تولید، ادامه تولید پایدار  را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: قطعا شوک تولید محصولات اساسی در شرایط فعلی به دلیل محدودیت های اقلیمی که امسال در خصوص محصولات راهبردی با آن مواجه هستیم و خواهیم بود مثالی روشن از شرایط موجود است.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تنها راه برای برون رفت از محدودیت‌های اقلیمی در ایران را ورود و توسعه هرچه بیشتر علم و فناوری و کاربردی فناوری‌های نوین زیستی در قالب توسعه کشاورزی دانش‌بنیان دانست.

وی تاکید کرد: در واقع تنها توسعه کشاورزی دانش بنیان می تواند کشورمان را در بهبود و افزایش امنیت غذایی و حتی افزایش پایدار تولید یاری رسان باشد.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین با تاکید اهمیت روزافزون علوم بیوتکنولوژی در جهان امروز، گفت:در حال حاضر فقط گردش مالی سالانه مهندسی ژنتیک ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار در سال است که تخمین زده شده است که در سال ۲۰۳۰ به بالای ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی در توضیح بیشتری درباره اهمیت علوم بیوتکنولوژی در دنیای امروز با اشاره به اپیدمی کرونا در جهان افزود: در حال حاضر دو واکسن که نسبت به سایر واکسن های ساخته شده بیشتر موثر و موفق عمل کرده اند واکسن هایی بوده اند که با استفاده از ابزار بیوتکنولوژی تولید شده اند.

گلکاری در بخش دیگری با اشاره به خدمات پژوهشگاه تحقیقات کشاورزی اظهارکرد: این پژِوهشگاه متولی توسعه فناوری های نوین زیستی در بخش کشاورزی و کاربرد این فناوری ها در جهت بهود امنیت غذایی کشور است.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه مذکور در پی توسعه پایدار در بخش کشاورزی بخصوص مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی جانوری و بیوتکنلوژی صنایع غذایی و بیوتکنولوژی متابولیت های ثانویه و زیست شناسی سامانه ها و فیزیولوژی ملکولی و کشت بافت است افزود: این پژوهشگاه در عمر کوتاه خود از تاسیس در ۱۳۷۸ تاکنون دستاوردهای متنوعی داشته است و ماحصل تحقیقات انجام شده در زمینه های زراعی، باغی، صنایع غذایی و شیلات و ضایعات و پسماندها را تقدیم بهره وران بخش کشاورزی کرده است.

گلکاری در ادامه، کار روی ارقام جدید مرکبات، سالم سازی پایه های میوه، تولید هسته های عاری از ویروس و باکتری در انگور و سیب زمینی و ایجاد رنگ های والدینی برای تولید بذور هیبریدی برای تولید علمی سبزیجات و تولید دانش فنی برای ریزفاکتورها و محصولات مختلف از جمله خرما، عناب، سماق،  زغال اخته و گیاهان متعدد و  تولید واریته هایی از گیاهان و محصولات مختلف پروبیوتیک با ارزش افزوده، طراحی و ساخت انواع بیوراکتورهای ارزان برای تولید محصولات باارزش افزوده بالا را از اقدامات پژوهشگاه نام برد.

وی همچنین با بیان اینکه، موسسه تحقیقات کشاورزی در زمینه مهندسی ژنتیک نیز تاکنون پروژه های مهمی را به سرانجام رسانده است، افزود: این شامل محصولات مهمی همچون برنج، پنبه، سیب زمینی و گلرنگ است که بیشتر با هدف ایجاد مقاومت به آفت و بیماری ها و همچنین بهبود کمی و کیفی تولید روغن بوده است که اگرما بتوانیم با رفع مشکلات محصولات را به تولید برسانیم شاهد اثربخشی فراوان درکاهش هزینه ها و کاهش آلودگی های محیطی و افزایش تولید خواهیم بود.

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی ایران، به همت انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از ۳۱ مردادماه تا دوم شهریورماه ۱۴۰۰ به صورت آنلاین با اجرای مراسم ویژه بزرگداشت زنده‌یاد دکتر قره‌یاضی و معرفی و تجلیل از دو چهره تاثیرگذار زیست فناوری ایران برگزار شد.

این همایش‌ بین‌المللی هر دو سال یک بار به منظور آشنایی پژوهشگران و تولیدکنندگان داخلی با جدیدترین دستاوردهای زیست فناوری ایران و جهان برگزار می‌شود.

این دوره از همایش به منظور تاکید بر اهمیت زیست فناوری در حوزه امنیت غذایی و تبیین این مهم با شعار «سده ۱۴۰۰: زیست فناوری برای امنیت غذایی و سلامت» برگزار شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا