گروه مشاوران برندینگ فراسو
سموم و آفات
تازه‌ها

آفات سیب زمینی

آفات سیب زمینی کدامند؟

۱-كرم برگ خوار سیب زمینی

پروانه ای نسبتا کوچک می باشد. مهم ترین مشخصه آن داشتن دو لکه بر روی بال های جلویی است که لکه اول لوبیایی شکل و قهوه ای رنگ و لکه دوم که در قاعده بال ها قرار دارد گرد و به رنگ زرد صدفی تا نارنجی می باشد. تخم ها به صورت کروی، کوچک، زرد کم رنگ تا مایل به سبز در دسته های ۵۰-۴۰ در زیر برگ قرار دارد که با دسته موهای زرد و سفید رنگ انتهای شکم پوشانده می شوند.

۲- بید سیب زمینی

بید سیب زمینی از مهم ترین آفات سیب زمینی در نقاط معتدل و نیمه گرمسیر دنیا از جمله ایران می باشد. خسارت بید سیب زمینی از مزرعه شروع شده و در انبـار با ایجاد دالان های تغذیه ای لاروی داخل غده های سیب زمینی تشـدید می شود. ایـن آفـت در منـاطق گرمسیری خسارت شدیدی را روی شاخ و برگ گیاهان سـیب زمینـی وارد می کند.

۳- شب پره زمستانی(كرم طوقه بر)

شب پره زمستانی که در تمام مناطق ایران شیوع دارد، به ریشه و طوقه گیاه حمله می کند و در ابتدای رویش گیاهان که جوان هستند صدمه زیادی می زند.

۴- كرم مفتولی سیب زمینی

کرم های مفتولی در مناطق معتدل غالب بوده و در نواحی گرم کمتر دیده می شوند. آلودگی شدید در کشت سیب زمینی بعد از غلات به وجود می آید.

۵- سوسک كلرادو (یا سوسک برگ خوار) سیب زمینی

حشره کامل سوسکی با بدنی بیضی کشیده و محدب می باشد. بالپوش ها زرد و روی هر یک از آن ها پنج نوار تیره مشاهده می شود و روی پیش گرده آن دارای لکه های سیاهی می باشد. تخم به صورت بیضی شکل و به صورت دسته ای و عمودی در سطح زیرین برگ قرار می دهند و در موقع تفریخ به رنگ نارنجی تند در می آیند. لاروها در ابتدا به رنگ قرمز آجری هستند و در مراحل انتهایی صورتی رنگ می شوند. شکم بزرگ و قوسی شکل و هر طرف آن دو لکه سیاه دارد. شفیره به رنگ زرد متمایل به صورتی و در داخل لانه شفیرگی در عمق دو تا سه سانتی متری خاک تشکیل می شوند.

۶- پروانه كله مرده

حشره کامل پروانه ای با سینه بزرگ و پوشیده از موهای قهوه ای رنگ است و نقش اسکلت سر انسان نیز روی آن دیده می شود. بال های جلویی طویل و کم عرض و رنگ آن ها قهوه ای تیره است. روی این بال ها نوارهای عرضی موج دار زرد رنگ وجود دارد. تخم به رنگ سبز مایل به خاکستری یا آبی خاکستری است. لاروها به رنگ زرد مایل به سبز، در روی پشت بدن با یک نوار آبی رنگ و در طرفین هر یک از حلقه های بدن یک خط سیاه و یک خط زرد وجود دارد. سنین مختلف آن با رنگ های مختلف دیده می شود.

۷- آبدزدک

آبدزدک که در اصفهان به آن زمین سنبانک یا مارسنبانک گفته می شود، در گذشته های دور در ایران انتشار داشته و یک آفت پلی فاژ (همه چیز خوار) است و به سبزی کاری ها، گل کاری ها و چمن کاری ها خسارت زیادی وارد می کند.  این حشره در زمین های نرم شخم خورده و کود داده شده کانال هایی افقی حفر می کند که از خارج به صورت برآمدگی هایی در سطح زمین دیده می شود و چون از این طریق گاهی باعث انحراف آب از مسیر اصلی می گردد آبدزدک نامیده می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
حیات سبز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا