گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

دامداری دیگر به صرفه نیست

گرانی و مشکلات در تأمین نهاده شرایطی را برای دامداران گلستانی به وجود آورده که دیگر این شغل برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و حتی برخی‌ها حاضر شده‌اند دام خود را زیر قیمت به فروش برسانند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند.

اقتصاد اصلی مردم استان گلستان بر پایه کشاورزی استوار است و سالانه بیش از ۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود که حدود ۷۰۰ هزار تن آن مربوط به تولیدات دامی است.

تأمین نهاده موضوعی حیاتی در بحث تولیدات دامی است و شرایط خشکسالی کم‌سابقه امسال در گلستان و به دنبال آن کاهش تولید گندم و جو، دامداران این استان خصوصاً در روستاها را با مشکلات عدیده‌ای در تأمین نهاده روبه‌رو کرده است.

یک دامدار در خصوص مشکلات تأمین نهاده می‌گوید: پنج خانوار در کنار یکدیگر از طریق دامداری امرار و معاش می‌کنیم اما با توجه به قیمت جو ۵ و ۶ هزار تومانی دیگر این کار برای ما صرفه اقتصادی ندارد. این موضوع باعث شده که می‌خواهم سهم خودم را بفروشم و ماشین بخرم تا با آن مسافرکشی کنم.

وی ادامه می‌دهد: نه تنها من، بلکه دامداران دیگری نیز به فکر این افتاده‌اند که دامشان را بفروشند و خرج امرار و معاش زندگی‌شان کنند.

این دامدار بیان می‌کند: ما خودمان زمین کشاورزی داریم و حدود ۱۰ تن جو از آن برداشت کردیم. آن‌طور که ما محاسبه کردیم اگر جو را در بازار آزاد به فروش برسانیم صرفه اقتصادی خیلی بهتری نسبت به دامداری و استفاده از جو برای خوراک دام هایمان دارد.

وی می‌گوید: کمبود علوفه موجب شده امسال قیمت کاه از گندم هم پیشی بگیرد. کشاورزان از هر هکتار گندم دست کم ۵ میلیون تومان پول کاه دریافت می‌کنند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد درحالی‌که سال گذشته هر بسته کاه گندم با قیمت ۳ تا ۵ هزار تومان به فروش می‌رسید اما امسال این قیمت به حداقل ۳۰ هزار تومان رسیده است و حتی با قیمت‌های بالای ۵۰ هزار تومان نیز از کشاورز خریداری می‌شود.

یک عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در این خصوص به ایسنا گفت: امسال با توجه به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی و به دنبال آن کاهش تولید گندم و جو در استان، در تأمین کاه نیز مشکل به وجود آمده است. بسیاری از دامداران نسبت به خروج کاه از استان گلایه دارند و این موضوع را به مسئولان استان منعکس کردیم.

رحمت‌اله نوروزی تصریح کرد: کمبود نهاده با توجه به خشکسالی امسال باعث شده که در بسیاری از نقاط کشور و حتی در استان ما دام‌ها زیر قیمت عرضه می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های نمایندگان استان نسبت به حل مشکلات دامداران در وزارت خانه جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: اقتصاد استان ما کشاورزی و دامداری است و اعضای مجمع نمایندگان استان به‌طور کامل پای کار هستند تا مشکلات این قشر برطرف شود.

نوروزی بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبارات خوبی برای بخش کشاورزی از جمله حوزه دامداری دیده شده است و انتظار داریم مشکلات در این حوزه به حداقل برسد.

این عضو مجمع نمایندگان استان گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گلستان، استان صنعتی نیست، انتظار داریم در توزیع نهاده‌های دامی توجه ویژه‌ای به این استان داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان نیز به ایسنا گفت: در طول سال به حدود ۱۵۰ هزار تن جو در استان نیاز داریم درحالی‌که امسال با توجه به شرایط خشکسالی در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۳۰ هزار تن جو در استان تولید می‌شود. این موضوع موجب شده که با خلأ بسیار زیادی در بحث تأمین جو خصوصاً برای دامداران روستایی مواجه شویم.

رحمت‌اله سمیعی با اشاره به اینکه جو تولیدی در استان به دست دامداران ما نمی‌رسد، افزود: همین میزان جو تولیدی در استان نیز با توجه به قیمت مناسبی که در بازار آزاد وجود دارد، به دلالان فروخته و از استان خارج می‌شود.

وی بیان کرد: در موضوع کاه گندم نیز با توجه به شرایط امسال با کاهش تولید بسیار شدیدی روبه‌رو هستیم. از روزهای ابتدایی برداشت گندم تلاش شد با هماهنگی نیروی انتظامی جلوی خروج کاه از استان گرفته شود اما متأسفانه با توجه به مشکلات به وجود آمده، این امر به‌طور کامل محقق نشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که امسال به وجود آمده، میزان توزیع کنسانتره به قیمت دولتی را به دامداری‌های روستایی را سه برابر کردیم. البته این میزان قطعاً جوابگوی نیاز دامداران استان نیست و بخشی از نهاده‌ها از طریق بازار آزاد تأمین می‌شود.

سمیعی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه سه جانبه ای بین صندوق کارآفرینی امید، یک شرکت بزرگ لبنی و سازمان جهاد کشاورزی گلستان به‌منظور راه‌اندازی دامداری‌های راکد و نیمه راکد استان گلستان منعقد شده است. صندوق در این رابطه ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته است.

وی گفت: شرکت لبنی نیز حاضر شد نهاده این واحدها را از طریق کارخانجاتی که در زیرمجموعه خود دارد و یا منابع دیگر، تأمین کند. علاوه بر این، شرکت لبنی نسبت به واکسیناسیون و درمان و خرید شیر به قیمت تضمینی نیز اقدام خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر این طرح برای یک روستا در شهرستان کلاله آغاز شده و در ادامه به دنبال اجرای این طرح برای دیگر شهرستان‌های شرق استان هستیم.

سمیعی در ادامه بیان کرد: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم شیر برای دامدار بین ۴ تا ۵ هزار تومان است درحالی‌که قیمت خرید هر کیلوگرم شیر از دامداری‌های صنعتی ۵۵۰۰ تومان و دامداری روستایی ۴ هزار تومان است. قیمت شیر برای دامداران در روستاها سربه‌سر است و سودی عایدشان نمی‌شود.

امسال به دلیل شرایط خشکسالی ناشی از کاهش بارندگی‌ها مشکلات جدی برای دامداران گلستانی به وجود آمده و آنها به تنهای قادر به پاسخگوی نیازهایشان نیستند و ضرورت دارد فکری اساسی برای این قشر که غالباً جز دامداری، شغل دیگری ندارند، بشود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا