گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشاورزی مازندران درگیر صادرات فله‌ای؟

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که، زنجیره صادرات شامل سه حلقه تولید، بازاریابی و مقررات بازرگانی است و مازندران با وجود استعداد بسیار بالا، در تمامی حلقه های زنجیر، نواقص بارز و مشکلات متعددی دارد، موضوعی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان، تلویحا آن را رد می‌کند و معتقد است، فقط طی چند ماه در سال گذشته ۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی از مازندران به سایر استان‌ها و حتی کشورهای خارجی صادرات داشتیم و با این میزان صادرات یعنی به عنوان پایانه بزرگ محصولات کشاورزی در سطح کشور مطرح هستیم.

بسیاری از کارشناسان و نخبگان کشاورزی به این نکته معتقدند که در مازندران، توجه به کشاورزی و تقویت و توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند بسیار مهم باشد، چرا که تئوری‌های اقتصاد در کشور و مازندران بر توسعه و رشد بخش کشاورزی به عنوان موتور رشد کل اقتصاد دلالت دارد، از سویی با توجه به کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی، صادرات می‌تواند در اولویت اقتصاد و درآمدزایی این بخش قرار بگیرد و در این میان، نقش مسئولان و مدیران در رشد و تحقق این بخش بسیار حائز اهمیت است.

برخی محققان معتقدند برخورداری از پتانسیل مناسب و مزیت های تولیدی متفاوت از نکات مثبت تولید استان است اما چون هزینه تولید در مازندران بالا است، مانع صادرات می شود در واقع محصولات استان به لحاظ کیفی خوب بوده اما بدلیل بالا بودن هزینه تمام شده توان رقابت با کشورهای رقیب برای صادرات را ندارند.

از سویی دیگر، مراحل بسته بندی، درجه بندی، حمل و انبارداری محصولات کشاورزی در ایران بسیار نامطلوب بوده و اکثر تولیدات ایران در حوزه کشاورزی به صورت فله صادر می‌شود که این مشکل در مورد محصولات مازندران نیز مصداق دارد.

هر چند معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر پیشتازی بخش کشاورزی در کشور به این نکته اشاره کرد که، رونق اقتصادی با رونق تولید، خط توسعه با تولید و اشتغال و درآمد ناخالص ملی نیز با تولید محقق می‌شود و کشاورزی در این زمینه نقش اساسی دارد اما باید گفت قوانین بازرگانی داخلی، رایزنی بین کشورها، وضع تعرفه های تجاری، روابط مناسب فی مابین و ثبات سیاسی کشورها عواملی است که هر یک تاثیرات مهمی در روند صادرات داشته و باعث کندی یا سهولت در امر صادرات می شوند.

به گزارش ایسنا، وجود مرکز لجستیک محصولات کشاورزی در استان یک نیاز اصلی است چراکه محصولات کشاورزی باید به دنیا صادر شود و برای رسیدن به این هدف مهم ارزآوری، باید پراکندگی‌ها را از بین برد، بنابراین از آنجایی که مهم‌ترین مشکل در حوزه کشاورزی به پس از تولید، عرضه در بازارهای داخلی و خارجی و بسته بندی با توجه به نیاز و سلیقه مصرف کننده مربوط است، ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی در مازندران می تواند به عنوان یک موضوع مهم و اجرایی برای رفع بخشی از مشکلات این حوزه قلمداد شود.

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه، روز گذشته در جلسه شورای کشاورزی استان، با اشاره به اینکه سال گذشته سال سخت و طاقت فرسایی برای بخش کشاورزی بوده است چراکه در واردات نهاده ها و عوامل تولید مشکلات بسیار زیادی داشتیم، اظهار کرده که توانستیم به خوبی مدیریت کنیم تا خدشه‌ای به تولید وارد نشود.

این مسؤول با بیان اینکه مازندران به عنوان کریدور صادرات محصولات کشاورزی نقش بسیار مهمی را در کشور دارد، گفت: متاسفانه در گذشته صنعت طیور جزء تولیدات رده سوم و چهارم بوده است اما اخیرا این صنعت نشان داد حرف اول را در تولید محصولات دامی کشور می‌زند.

وی بیان کرد: فقط طی چند ماه در سال گذشته ۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی از مازندران به سایر استان‌ها و حتی کشورهای خارجی صادرات داشتیم و با این میزان صادرات یعنی به عنوان پایانه بزرگ محصولات کشاورزی در سطح کشور مطرح هستیم.

شهیدی فر اضافه کرد: تمامی این میزان صادرات محصولات کشاورزی تنها در ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور یعنی اراضی مازندران تولید می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا