گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توسعه کشت گیاهان داروئی با هدف افزایش بهره‌وری و درآمد کشاورز در خراسان رضوی

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی رویکرد مهم سازمان را توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌ طلب بویژه گیاهان دارویی با هدف افزایش بهره وری و درآمد کشاورز دانست که به عنوان یک طرح ملی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، محمد میری دیسفانی گفت: استان خراسان رضوی مستعد پرورش انواع گیاهان دارویی است و در سال ۱۳۹۹ بدون احتساب زعفران، ۳۳۷۸۳هکتار از اراضی کشاورزی به کشت این محصولات اختصاص یافته است که با ۴۹۲۴ هکتار افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۴.۵ درصد رشد داشته است. خراسا ن رضوی با برخورداری از ۳۷ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی ، رتبه اول را در بین استانهای کشور دارا می باشد. بالغ بر۶۰ گونه انواع گیاهان دارویی  در این استان کشت می شود که برخی از آنها به صورت ادویه، برخی به صورت عرقیجات و برخی هم به صورت دم نوش  ، تازه خوری و بخشی هم در صنایع دارو سازی و آرایشی وبهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

میری دیسفانی افزود: گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های مهم در اقتصاد و ایجاد اشتغال است، ظرفیتی  مهم که بستر ساز اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی می شود.  استفاده از گیاهان دارویی در کشور قدمت زیادی دارد و از دیرباز تا امروز مورد توجه همه مردم قرار گرفته است، در گذشته ها برای تسکین و درمان بسیاری از امراض و دردها از گیاهان دارویی استفاده می کردند.در استان خراسان رضوی به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب در نقاط مختلف شهرستانها انواع گیاهان دارویی به صورت خود رو رشد می کنند که دارویی برای رشد نیاز چندانی به منابع آبی ندارند و همین سبب شده تا در بسیاری از عرصه ها رشد کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه استفاده از گیاهان دارویی جایگاه خاصی  در بین مردم داردو به انواع مختلف  مورد استفاده قرار می گیرند.افزایش ارزش گیاهان دارویی در گرو توسعه کشت، صنایع تبدیلی ، فراوری و بسته بندی مناسب، استفاده از جوامع محلی و بازار فروش و صادرات مناسب بوده که این امر نیازمند برنامه ریزی لازم است تا از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان ادامه داد:کشت گیاهان دارویی در ایجاد اشتغال بسیار موثر است به طوری که با استفاده از جوامع بومی و کشاورزان خرده مالک در کشت و تولید گیاهان دارویی می توان علاوه بر افزایش تولید گیاهان دارویی، به توسعه  وایجاد اشتغال کمک شایانی کرد.در کشت گیاهان دارویی ثروت هایی نهفته است و نباید از این ظرفیت خدادادی غفلت کرد. با توجه به این که در استان گیاهان دارویی از تنوع بالایی برخوردار می باشند، می توان  با از استفاده بهینه از این ظرفیت نهفته و با هدف های توسعه اقتصادی و صادرات،  بستر سازی برای اشتغال را فراهم کرد.

محمد میری دیسفانی اذعان داشت: طی سال های اخیر با محدودیت های پیش رو در تامین و برداشت منابع آبی و بهبود قیمت این نوع محصولات ،بسیاری از کشاورزان تمایل دارند تا اقدام به کشت محصولات کم آب طلب با ارزش اقتصادی بالا نمایند، گیاهان دارویی از دسته محصولاتی هستند که با کمترین نیاز آبی می توانند رشد و محصول خوبی داشته باشند که همین سبب شده تا بسیاری از کشاورزان برای کشت انواعی از گیاهان دارویی رغبت بیشتری داشته باشند.

میری دیسفانی ضمن تاکید بر نقش صنایع تبدیلی در این بخش گفت: گیاهان دارویی گاهی به وفور کشت می شوند و به صورت خام بدون هیچگونه فرآوری عرضه می شوند در حالی که همین گیاهان دارویی با اندکی فرآوری به قیمتی چند برابر به دست مصرف کننده می رسد. در حوزه های مرتبط با صنایع تبدیلی و فراوری و صادرات این محصولات نیاز است تا اقدامات بیشتری صورت گیرد. وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات در این حوزه مشکل فروش گیاهان دارویی است که با قیمتی اندک باید عرضه شوند در حالی که اگر صنایع تبدیلی در این بخش وجود داشته باشد این گیاهان دارویی با قیمیت بیشتر فروخته شده و درآمدزایی خوبی به همراه دارند.

وی با اشاره به اینکه سال قبل بالغ بر ۲۹۰۰۰ تن گیاه دارویی از این سطح زیرکشت برداشت شد تصریح کرد: با توجه به اهمیت گیاهان دارویی، جهاد کشاورزی استان در زمینه تولید نشا، خرید و توزیع بذر گیاه ، پرداخت تسهیلات مورد نیاز و  پرداخت یارانه برای توسعه و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار و مستعد ، مکانیزه کردن کشت برخی گیاهان دارویی مثل زیره سبز، ایجاد بازارچه گیاهان دارویی شرق کشور ،راه اندازی بورس زیره برای اولین بار در کشور، هماهنگی انعقاد قرارداد خرید توافقی محصول در برخی شهرستانها توسط تشکلهای فعال در این حوزه و همچنین برگزاری بیش از ۶۰ کارگاه آموزشی ترویجی و ارایه مشاوره کارشناسی و فنی  ،بهره‌برداران را مورد حمایت قرار می‌دهد. میری دیسفانی با بیان اینکه  طی سالهای اخیر حمایتهای خوبی  و توجه ویژه ای به گیاهان دارویی شده است گفت: تولید، بازاریابی، فراوری و بسته‌بندی مناسب و صحیح در زمینه توسعه گیاهان دارویی تاثیرگذار است.

میری دیسفانی در پایان خاطرنشان کرد: امسال تمرکز ما بیشتر بر محصولات مزیت‌دار به ویژه گیاهان دارویی، آموزش و ترویجی، توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی مرتبط است که با توجه به توسعه این نوع محصولات ، تکمیل زنجیره تولید بایستی بیش از پیش مورد توجه قرا گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا