گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هازراعت

علت سبز ماندن انتهای گوجه فرنگی

هرکسی که گوجه‌فرنگی می‌کارد می‌داند که بیماری‌های زیادی این محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی یک گیاه سالم و پر از گوجه‌های خوشمزه را پرورش می‌دهید که همه‌ی نشانه‌های یک میوه‌ی رسیده را دارد، دیدن اینکه قسمت انتهای گوجه فرنگی‌ها سبز باقی‌مانده است می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.

وقتی یک گیاه سالم راپرورش می‌دهید همه‌ی نشانه‌های یک میوه‌ی رسیده را دارد،دیدن قسمت سبز ماندن انتهای گوجه فرنگی ‌ها ناراحت‌کننده می باشد.

تشخیص عارضه‌ی یقه زرد و سبز

وقتی انتهای ساقه‌ی گوجه‌فرنگی سبز یا زردرنگ باقی می‌ماند به آن عارضه‌ی «یقه سبز» گفته می‌شود. این مشکل با سبز ماندن انتهای گوجه فرنگی ‌ها به دلیل کامل نرسیدن محصول متفاوت است. این قسمت سبز رنگ به‌طور قابل‌توجهی سفت‌تر از قسمت رسیده‌ی میوه است. تشخیص یقه سبز در گوجه‌هایی که از رنگ سبز به رنگ دیگری مثل قرمز یا زرد تغییر رنگ داده‌اند آسان است، اما ممکن است در گوجه‌های سبزرنگ Aunt arauby’s نیز مشاهده شود.

در بعضی از گوجه‌ها مانند Cherokee Purple، حتی زمانی که میوه کاملاً رسیده است، سبز ماندن بخشی از انتهای ساقه طبیعی است. عارضه‌ی یقه سبز یا زرد را می‌توان با بررسی تفاوت رنگ انتهای ساقه با قسمت رسیده و همچنین سفت بودن این ناحیه تشخیص داد؛ و اگر یکی از آنها را گاز بزنید متوجه می‌شوید که مزه‌ی شیرینی ندارد.

علت عارضه‌ی یقه سبز در گوجه‌فرنگی

به‌طورمعمول کلروفیل موجود در گوجه‌های نارس در قسمت گلگاه تجزیه شده و به سراسر میوه و بالای آن منتقل می‌شود. عارضه‌ی یقه سبز زمانی رخ می‌دهد که کلروفیل با رسیدن میوه تجزیه نشده یا به آهستگی تجزیه می‌شود. این عارضه به چند دلیل اتفاق می‌افتد که مرتبط با آب‌وهواست. تابش مستقیم نور خورشید و همچنین بالا بودن دما برای مدت‌زمان طولانی می‌تواند باعث این عارضه شود.

عارضه‌ی یقه زرد

علت عارضه‌ی یقه زرد با یقه سبز متفاوت است. اگر انتهای ساقه‌ی گوجه‌فرنگی زرد باقی بماند به معنای عدم توانایی میوه در تولید لیکوپن است؛ رنگ‌دانه‌ای که عامل خاصیت آنتی‌اکسیدانی گوجه و همچنین رنگ قرمز آن است. با افزایش دما در حدود ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد تولید لیکوپن کاهش می‌یابد. بااینکه علت این عارضه مشابه عارضه‌ی یقه سبز است، اما رنگیزه‌ی دیگری در آن دخالت دارد.

مصرف گوجه‌های یقه سبز یا زرد

بااینکه قسمت مبتلا به این عارضه سفت است و مزه‌ی ناخوشایندی دارد، اما بقیه‌ی قسمت‌های میوه هنوز خوشمزه است. برای مصرف این میوه‌ها کافی است که قسمت نارس و سفت را جدا کرده و میوه را مصرف کنید. با این ایرادهای کوچک گوجه فرنگی خانگی غیرقابل خوردن نمی‌شود.

جلوگیری از عارضه‌ی یقه سبز و زرد

زمانی که عارضه‌ی یقه سبز یا زرد را در گوجه‌های رسیده مشاهده کردید، دیگر برای اصلاح آن دیر شده است؛ مانند عارضه‌ی پوسیدگی گلگاه و ترک‌خوردگی گوجه‌فرنگی، زمانی که علائم قطعی نمایان شد، دیگر کاری ساخته نیست؛ اما می‌توانید راهکارهایی را برای جلوگیری از این عارضه به کار ببرید.

به حداقل رساندن هرس

مطمئن شوید که بوته‌های گوجه‌فرنگی شاخ و برگ کافی برای پوشش دادن میوه‌ها دارند. این گیاه برای رسیدن میوه‌هایش به گرما و نور کافی خورشید نیاز دارد. نور خورشید نباید به‌طور مستقیم به میوه‌ها بتابد. اگر تابستان‌های نسبتاً گرمی دارید، میوه‌ها به پوشش نیاز دارند؛ بنابراین در هرس کردن زیاده‌روی نکنید.

انتخاب گوجه‌فرنگی دورگه بجای هیرلووم

واریته‌ای را برای کشت انتخاب کنید که مستعد بیماری‌های کمتری است. عارضه‌ی یقه سبز در واریته‌های هیرلووم بیشتر رخ می‌دهد. البته همه‌ی گوجه‌فرنگی‌های هیرلووم مستعد این عارضه نیستند، بنابراین نباید به‌طور کامل از پرورش آنها صرف‌نظر کنید. شاید بذر مقاوم در برابر یقه سبز یا زرد پیدا نکنید، اما می‌توانید واریته ای را پیدا کنید که زمان بروز این عارضه در آن مشخص است.

برداشت زودرس گوجه‌فرنگی

اگر منطقه‌ی شما تابستان گرمی دارد و همه‌ی گوجه‌فرنگی‌ها درگیر عارضه‌ی یقه سبز شده‌اند، می‌توانید محصول را درست هنگام شروع تغییر رنگ برداشت کنید و جایی دور از نور خورشید نگهداری کنید تا برسند. متأسفانه با این کار ممکن است طعم میوه‌ها در مقایسه با زمانی که به درخت می‌رسند متفاوت باشد، بنابراین تنها در مواردی که عارضه یقه سبز شدید است اقدام به برداشت زودهنگام کنید.

بیشتر بخوانید:

نحوه پرورش گوجه فرنگی
پرورش تاماریلو ؛ گوجه فرنگی درختی
آفات گوجه فرنگی

۰%

امتیاز کاربر: ۲.۴ ( ۱ نتایج)
منبع
وطن بیو
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا