گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

غفلت از ضایعات میادین میوه و تره‌بار برای تولید کود کمپوست

بحث مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری در اکثر نقاط کشور محسوب می‌شود، زباله طلای کثیفی است که عموما این ظرفیت عظیم مورد توجه قرار نگرفته و در سطح کشور با مشکلات بسیاری در بحث مدیریت پسماندها مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا، هر ساله در میادین میوه و تره‌بار و باغات حجم بالایی از محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود، باتوجه به اینکه استفاده از  برخی کودهای شیمایی در کشت محصولات کشاورزی توصیه نمی‌شود، می‌توان با تبدیل این ضایعات به کود کمپوست مواد آلی خاک را از این طریق افزایش داد و از هدر رفت این ضایعات نیز جلوگیری کرد.

برخی از محصولات کشاورزی مانند هلو، آلبالو، گوجه‌فرنگی، انگور، سبزی و صیفی انبارداری بسیار پایینی دارند و کشاورزان باید بلافاصله پس از برداشت این محصول را به بازار عرضه کنند، در برخی مواقع میزان تولید و عرضه از تقاضا بالاتر است و موجب می‌شود کشاورزان نتوانند در این مدت زمان کوتاه محصول خود را به‌فروش برسانند و بخشی از محصول آن‌ها به ضایعات تبدیل می‌شود.

همچنین براساس برآورد کارشناسان حوزه کشاورزی در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود، بنابراین این ضایعات یک ظرفیت بزرگ برای تولید کود کمپوست و استفاده از آن در بخش کشاورزی است.

تهیه و تولید کود کمپوست کار چندان دشواری نیست و کشاورزان به راحتی می‌توانند ضایعات بخش کشاورزی را به کود کمپوست تبدیل کنند، راه‌اندازی واحدهای تولید کود کمپوست نیز می‌تواند کمک بزرگی به مدیریت پسماند در این حوزه داشته باشد و با خریداری و جمع‌آوری ضایعات از میادین میوه و تره‌بار از ضرر فروشندگان نیز جلوگیری خواهد شد.

‌راه‌اندازی کارخانه تولید کمپوست در شهرکرد

داود مومنی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با اشاره به اهداف این سازمان در مدیریت پسماند شهری، اظهار  کرد: تولید انرژی، بازیافت و تولید پسماند از زباله در دستور کار این سازمان قرار دارد، روزانه حدود ۱۵۰ تن زباله در شهر شهرکرد تولید می‌شود که حدود ۷۵ درصد این زباله‌ها قابل بازیافت است.

وی افزود: حدود ۲۴ درصد زباله‌ها خشک هستند که یک پیمانکار بحث تفیک زباله از مبدا در شهرکرد را پیگیری می‌کند، از حدود ۷۵ درصد زباله‌های قابل بازیافت در شهرکرد حدود ۵۰ درصد امکان تبدیل به کود کمپوست را دارد.

مومنی با اشاره به راه‌اندازی شهرک بازیافت در چهارمحال و بختیاری، گفت: این شهرک در اراضی رحمتیه شهرکرد در مساحت ۱۰ هکتار راه‌اندازی خواهد شد و پیشرفت فیزیکی آن حدود ۴۰ درصد است، یکی از بخش‌های پیش‌بینی شده برای این شهرکرد تولید کمپوست از زباله خواهد بود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد خاطرنشان شد: طبق قول متولیان شهرک پسماند فاز اول این طرح در اواخر فروردین به بهره‌برداری می‌رسد و فاز دوم نیز در خردادماه به بهره‌برداری خواهد  رسید.

وی در پایان گفت: در صورت راه‌اندازی کارخانه تولید کود کمپوست در شهرکرد ضایعات میادین میوه  تره‌بار، باغات و … از کشاورزان و فروشندگان میوه و تره‌بار خریداری می‌شود.

کمبود مواد آلی خاک با کود کمپوست جبران می‌شود

ابراهیم شیرانی  معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات و معضلات موجود در حوزه کشاورزی استان کمبود مواد آلی در خاک است، اظهار کرد: تولید کود کمپوست و اضافه کردن آن به خاک این مشکل را حل خواهد کرد و بهره‌وری آب را نیز بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه شاخ و برگ‌های هرس شده توسط کشاورزان نیز علاوه بر ضایعات بخش کشاورزی می‌تواند منبع خوبی برای تولید کمپوست باشد، عنوان کرد: هرس سیاه شاخ و برگ درختان در فصل اسفند که درختان در خواب هستند انجام می‌شود و در همچنین در زمان به بار نشستن درختان میوه نیز یک‌بار شاخ و برگ‌های اضافه نیز حذف می‌شود که به آن هرس سبز می‌گویند.

شیرانی افزود: سوزاندن و معدوم شدن  این شاخ و برگ‌ها و رهاسازی آن‌ها می‌تواند منبع آفت و بیماری برای باغ یا باغات مجاور باشد، بنابراین باغداران می‌توانند ضایعات میوه‌ها و شاخ و برگ‌های اضافی را در خاک دفن و یا آن را با نایلون بپوشانند تا این ضایعات تبدیل به کود کمپوست شود.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: همچنین تسهیلات لازم برای خرید دستگاه‌های شاخه خردکن در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، کشاورزان می‌توانند از ضایعات بنگاه‌های فروش میوه نیز برای تولید کود کمپوست استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کارخانه بزرگ برای تولید کمپوست در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، عنوان کرد: کارگاه‌ها کوچک با مالکیت کشاورزان در این خصوص وجود دارد و باغداران می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا