گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توسعه کشاورزی اصفهان در گرو ارتقای صنایع تبدیلی و تجهیزات

توسعه همه جانبه کشاورزی در دیار نصف ‌جهان به اعتقاد کارشناسان با ارتقای صنایع تبدیلی و به روز رسانی و بهبود تجهیزات و ماشین‌آلات این بخش محقق می‌شود که تحقق آن به رونق تولید، درآمدزایی و اشتغالزایی پایدار کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، در صنعت متنوع، مهم، حیاتی، راهبردی و با ارزش امروز کشاورزی، صنایع تبدیلی و ماشین آلات و تجهیزات جایگاه بالاتری نسبت به گذشته پیدا کرده اند، ارتقای هرچه بیشتر صنایع تبدیلی و اضافه شدن واحدهای جدید برای فرآوری، تبدیل و بهره‌برداری صحیح و بهینه از محصولات خام کشاورزی از جمله مباحثی است که امروزه در موضوع کشاورزی و در این صنعت مهم بیش از گذشته مطرح می‌شود.

بطور کلی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می شود که با انجام کارهای مختلف روی محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، شیلات، جنگل و مرتع، باعث افزایش ارزش اقتصادی آن شود در حقیقت در این صنعت، انواع محصولات کشاورزی و دامی را به مواد مختلف و قابل مصرف تبدیل می کند و رابطه با ارزشی بین کشاورزی و صنعت، ایجاد خواهد شد.

در ابعادی دیگر به روز رسانی دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و ارائه تسهیلات برای به روزرسانی آنها از مواردی است که کارشناسان به آن تاکید دارند و این امر نیازمند حمایت هرچه بیشتر است.

اینکه بتوان صنایع را برای بهره برداری هرچه بهتر از تولیدات خام کشاورزی تشویق کرد خود به برنامه ریزی، اقدامات مناسب، تسهیلات و حمایت‌های ویژه نیاز دارد و باید این نکته را مدنظر قرار داد که ارتقاء و پیشرفت در این بخش به سود کشاورزی استان و کشور خواهد بود.
به اعتقاد کارشناسان دیگر موضوع با اهمیت در ارتقای صنعت کشاورزی بهره گیری از تجهیزات نوین و به اصطلاح مکانیزاسیون کشاورزی است که در حد زیادی به کیفیت، افزایش تولید و کسب و کار راحت‌تر منجر می‌شود.

بی‌تردید برای نیل به کشاورزی پیشرفته و خروج از کشاورزی سنتی نیازمند بهره مندی هر چه بیشتر از ماشین‌آلات به روز و استاندارد است تا با بهره‌گیری از آنها بتوان روش‌های نوین کشاورزی را نیز بیش از گذشته پیاده سازی کرد.

ضریب استفاده از وسایل و ادوات مکانیکی برای تولیدات کشاورزی یا همان مکانیزاسیون مجموعه‌ای از علوم و فنون کاربردی است که مطالعه، شناخت و بکارگیری انواع مختلف ماشین و ابزار نیروی محرک، در مراحل مختلف تولید و در فرآوری محصولات کشاورزی را شامل می‌شود.

دیدگاه مثبت دولت به سرمایه گذاری در مکانیزاسیون کشاورزی

بر پایه اعلام مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، در هفت سال گذشته(از سال ۹۲ تاکنون) بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور انجام و در این مدت با این سرمایه‌گذاری حدود ۱۳۰ هزار دستگاه تراکتور، هفت هزار دستگاه کُمباین برنج، سه هزار و ۸۰۰ دستگاه کُمباین غلات و ۲۸۰ هزار ادوات به بخش کشاورزی تزریق شده است.

از ابتدای سال جاری تا نیمه نخست مهر بیش از یک هزار و ۴۶۰  میلیارد تومان تسهیلات از محل خط اعتباری شماره هشت مکانیزاسیون کشاورزی به بهره‌برداران تخصیص یافته که این میزان تسهیلات تخصیصی در مقایسه با ۶ ماه سال قبل، سه برابر رشد داشته است.

در حوزه محصول اساسی مانند گندم در حال حاضر بطور متوسط ۷۰ درصد از کشت بصورت مکانیزه است که این امیدواری وجود دارد تا پایان سال، این شاخص به حدود ۹۰ درصد هم برسد.

بر اساس آمارهای رسمی، استان اصفهان از جمله محورهای اصلی کشاورزی در کشور به شمار می رود که مقایسه اعداد و ارقام در ابعاد مختلف این محوریت را نشان می‌دهد.

اصفهان از ارکان کشاورزی ایران

این دیار با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، بگونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تُن(رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تُن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تُن در سال(رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید ۷۰ هزار تُن در سال(رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تُن در سال(رتبه سوم)، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تُن(رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تُن در سال(رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷ میلیون و پانصد هزار قطعه در سال(رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالیانه ۳۰۲ هزار تُن(رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزار تُن(رتبه دوم) و سیب زمینی با  تولید سالیانه ۵۲۸  هزار تُن(رتبه سوم) و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۷۷ هزار تُن(رتبه چهارم کشور) و قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تُن(رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

فعالیت ۶۶۲ واحد تولیدی صنایع تبدیلی در استان اصفهان

آن طور که رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان می‌گوید اکنون ۶۶۲ واحد تولیدی صنایع تبدیلی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند که ارزش افزوده بسیاری داشته و توانسته اند بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

مهرداد مرادمند در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: این واحدهای تبدیلی سالانه بالغ بر هفت میلیون تُن مواد اولیه کشاورزی را جذب و با تبدیل آن به سایر تولیدات فرآوری شده فعالیت می‌کنند.

افزایش جذب ۱۰ میلیون تن در صنایع تبدیلی اصفهان

وی ادامه داد: موضوع ارتقای صنایع تبدیلی استان اصفهان از جمله اولویت‌های سازمان به شمار می رود و ما قصد داریم در سال‌های آینده این ظرفیت را سه میلیون تومان دیگر افزایش داده و به ۱۰ میلیون تُن در طول سال برسانیم.

بر اساس آمار موجود، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در این استان در مقایسه با سال ۹۲ بیش از ۳۴ درصد افزایش داشته است، این رقم حدود هشت سال پیش ۱.۶۴ بود که در سال زراعی گذشته به ۲.۲ رسید.

شمار ماشین‌آلات کشاورزی استان نسبت به سال آغازین فعالیت دولت ۱۴.۱۱ درصد بیشتر شده است که نشان از اهمیت به این بخش دارد.

توزیع ۵۸۰ دستگاه تراکتور در اصفهان

بنا به اظهارات رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در یک سال اخیر بالغ بر ۵۸۰ دستگاه تراکتور برای افزایش مکانیزاسیون کشاورزی در بین فعالان این بخش استان توزیع شده است.

مرادمند با بیان اینکه برای توزیع هر چه بیشتر تراکتور و دیگر وسایل و ماشین آلات برنامه‌ریزی شده است خاطر نشان کرد: هرچه بتوانیم تسهیلات مورد نیاز این بخش را تامین کنیم به ارتقای صنعت کشاورزی استان کمک می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از تجهیزات به‌روز، نقش شایانی در بهره‌وری این صنعت ایفا می‌کند و افزایش کیفیت، تنوع و میزان تولیدات را رقم می‌زند.

نیل به کشاورزی مبتنی بر علم نیازمند مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی

در این ارتباط عضو هیات علمی و استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهارداشت: توسعه صنایع تبدیلی و استفاده از تجهیزات به روز حرکتی فراگیر به سمت هرچه علمی تر شدن صنعت کشاورزی است و در کشور و استان باید بیش از قبل به هر ۲ بها داد.

حمیدرضا عشقی زاده در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: تبدیل محصولات خام کشاورزی به دیگر محصولات فرآوری شده می تواند بازارهای جدیدی را در داخل و بخصوص خارج کشور ایجاد کند و به افزایش صادرات منجر شود.

وی با اشاره به اینکه ماشین آلات کشاورزی باید به روز رسانی شوند گفت: این امر نیازمند تغییر دیدگاه متولیان امر از یک سو و ارائه تسهیلات مناسب به فعالان کشاورزی است.

عضو هیات علمی و استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌های کشاورزی با بهبود تجهیزات و ماشین آلات محقق می شود و رشد و توسعه صنایع تبدیلی اشتغالزایی و درآمدزایی پایدار را به همراه دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا