گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نمک روی زخم مردم در جنوب کرمان/ رضایت دولت به ضرر کشاورزان

بعد از مدت ها وعده و وعید برای خرید تضمینی و تسهیل صادرات محصول پیاز، دولت در تصمیمی عجیب پیازی که ۲۰۵۰ تومان برای هر کیلوی آن هزینه شده را کیلویی ۵۹۶ تومان خریداری کرد.

سه ماه از آغاز برداشت محصولات صیفی جنوب کرمان می‌گذرد، اما وضعیت فروش اکثر محصولات کشاورزی گره خورده است.

مردم وقتی به مغازه‌های مراجعه می‌کنند با قیمت‌های سر به فلک کشیده مواجه می‌شوند اما همان محصول با قیمت بسیار اندک از کشاورز خریداری می‌شود و چند ماه بعد و سپری کردن پروسه انبارداری با قیمت سر به فلک کشیده به مردم فروخته می‌شود.

با اینکه بارها بر لزوم مبارزه با فساد در بخش فروش محصولات کشاورزی سخن گفته شده اما دلال‌ها با فراغ بال در حال سوداگری در بازار میوه و تره بار هستند و کشاورزان نالان‌تر از همیشه حتی توان تأمین معاش خانواده شأن را هم ندارند، عدم نظارت بر بازار، دلال بازی، عدم اراده دولت برای رفع مشکل، گرانی حمل و نقل، افزایش قیمت نهاده‌ها، عدم امکان صادرات مشکلات را بیشتر می‌کند و مسئولان فقط نظاره گر هستند.

نمونه عینی این وضعیت را می‌توان در جنوب کرمان دید، این بار سراغ کشاورزان شهرستان عنبرآباد می‌رویم، اینجا مشت نمونه خروار است، همین چند روز قبل بود که از سوی نمایندگان مجلس و کمیسیون کشاورزی صحبت از خرید تضمینی پیاز شد، اما هیچ خبری از اجرای این طرح نشد تا روز گذشته که اعلام خبر خرید تضمینی نمکی شد روی زخم کشاورزانی که محصول روی دستشان مانده است.

کشاورز محصول را ۲,۰۵۰ تومان تولید و ۵۹۶ تومان به دولت می‌فروشد!

مدیر تعاون روستایی جنوب استان کرمان خبر از آغاز طرح خرید تضمینی پیاز از امروز داد اما پیازی که برای هر کیلوی ۲,۰۵۰ تومان هزینه شده است از سوی تعاون روستایی ۵۹۶ تومان خریداری می‌شود. هم اکنون قیمت در بازار میوه و تره بار بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان در نوسان است و مشخص نیست نرخ خرید تضمینی با چه هدفی تعیین شده است؟

وعده آغاز صادرات پیاز هم بی نتیجه مانده است و در مقابل همه وعده‌ای انجام نشده، کشاورزان مانده‌اند و خرج بر زمین مانده خانواده‌ها و معیشتی که در چنگال دلالان و بی تدبیری مدیران اسیر شده است.

زمین‌های اجاره‌ای و کشاورزان بدهکار

محمد قادر یکی از کشاورزان عنبرآبادی است، به خبرنگار مهر می‌گوید: قیمت تمام شده محصول کیلویی دو هزار و ۵۰ تومان است اما پیاز سفید را کیلویی ۴۰۰ و پیاز زرد را کیلویی ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از کشاورزان زمین‌ها را کرایه کرده‌اند و با هزینه‌ها مضاعفی که در سال جاری ایجاد شده حتی توان برداشت محصول را هم ندارند و نمی‌توانند اجاره زمین‌ها را بپردازند.

قادر افزود: چرا مسئولان وعده می‌دهند و انجام نمی‌دهند، در زمان کشت برخی از مسئولان و نماینده با حضور در جمع مردم آنها را به کشت ترغیب می‌کردند و می‌گفتند پیاز را به روسیه صادر می‌کنیم اما اکنون خبری از آنها نیست.

ابراهیم عزیز الهی دیگر کشاورز عنبرآبادی است که بیان کرد: ۵ هکتار پیاز کشت کردم اما حتی توان برداشت را هم ندارم و همه زمین‌ها را شخم زدم در برخی از مزارع نیز به دلایل عدم برداشت محصول در زمین‌ها خراب شده و بوی پیاز گندیده دشت را گرفته است.

وی ادامه داد: در سال جهش تولید همه تصور می‌کردند مشکلی برای فروش نخواهد بود اما دلالان تنها کسانی هستند که پیاز را می خرند، طرح خرید تضمینی دولت هم اینقدر عجیب است که بیشتر موجب خنده کشاورزان می‌شود چگونه باید بیش از دو هزار تومان هزینه کنیم و برای هر کیلو فقط ۵۹۶ تومان دریافت کنیم.

پیازهای یخ زده راهی بازار شده‌اند

این کشاورز گفت: همین پیازی که الان ۴۰۰ تومان خریداری می‌شود در استان‌های مجاور در انبارها نگهداری می‌شود و چند ماه بعد با قیمت هنگفت به مردم فروخته می‌شود یادمان نمی‌رود که پیاز به کیلویی ۲۰ هزار تومان هم رسید و پولش به جیب دلال‌ها رفت.

جعفر اسلامی نیز یکی دیگر از کشاورزان است که در این خصوص گفت: دلالان انبارهای بزرگ دارند و همان کاری که الان با سیب دماوند می‌کنند با پیاز جنوب کرمان می‌کنند، در حجم زیاد و با قیمت اندک خریداری و انبار می‌کنند و بعد از مدتی ما کشاورزان همین پیازی که ۴۰۰ تومان می‌فروشیم را باید چند برابر قیمت از آنها خریداری کنیم سوال این است که مسئولان بد بختی ما را نمی‌بینند یا انبارهای بزرگ دلالان را؟

وعده‌های مسئولان بر زمین مانده و هزاران نفر از مردم در جنوب کرمان حتی توان برداشت محصول را هم ندارند، در این میان مشخص نیست کشاورزان چه باید انجام دهند.

رئیس جهاد کشاورزی عنبرآباد در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: عرضه همزمان محصول پیاز در استان‌های مختلف موجب بر زمین ماندن محصول شده است و از سوی دیگر عرضه پیازهای انبار شده توسط دلالان در استان‌های بزرگ موجب کاهش تقاضا شده است.

وی گفت: دلالان از مدتها قبل این پیازها را انبار کرده بودند و با عرضه به بازار در یک مقطع قیمت‌ها را می‌شکنند و پیاز یخ زده را به مردم می‌فروشند و پیاز مرغوب را هم با قیمت اندک از کشاورز خریداری می‌کنند.

محسن طاهری افزود: بروز مشکلات ناشی از عدم صادرات نیز بر این معضل افزوده شده با این وجود به نظر می‌رسد تنها راهکار برداشته شدن موانع بر سر راه صادرکنندگان است و مسئولان در رده‌های بالاتر در این زمینه باید همکاری کنند.

وی گفت: دو گونه پیاز زرد و سفید توسط کشاورزان تولید شده و هیچکدام هم مشتری ندارد، در این شرایط بهترین راهکار این است که دولت پیازها را خریداری و بعد صادر کند.

وی ادامه داد: هزینه تولید هر کیلو پیاز طرح استمرار بیش از دو هزار تومان است اما قیمتی که دلالان خریداری می‌کنند به مراتب پایین‌تر است.

آماده عرضه مستقیم محصول در استان‌های بزرگ هستیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار هستیم به همین دلیل قیمت پیاز در اکثر بازارها پایین آمده است.

مسلم مروجی گفت: در کارگروه توسعه صادرات این مساله پیگیری شد و قرار شد غرفه‌هایی در مرکز استان‌های بزرگ کشور و تهران برای عرضه مستقیم پیاز ایجاد شود تا دلالی در بازار حذف شود.

وی ادامه داد: هم اکنون غرفه در یکی از میادین تره بار تهران آماده واگذاری است و در دیگر استان‌های پر جمعیت نیز آماده همکاری برای تأمین غرفه هستیم.

مروجی نیز صادرات محصول را کلید حل مشکل می‌داند و می‌گوید: باید موانع صادراتی را رفع کنیم تا بتوانیم میزان ضرر کشاورزان را کاهش دهیم.

با وجود پیگیری مداوم رسانه‌ها و مسئولان محلی اما گره این مشکل در دست وزارتخانه‌ها است اما گویا هم در وزارت جهاد کشاورزی و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت اولویتی برای حل مشکلات کشاورزان وجود ندارد و در این میان دلالان مثل سال‌های گذشته فضا را برای تاخت و تاز باز می‌بینند و محصول را با حداقل قیمت خریداری و با انبار کردن در فرصت مناسب با قیمت بالا می‌فروشند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا