گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چرا کشاورزان از کشت دانه های روغنی استقبال نکردند؟

یک کارشناس گفت: عملکرد مجموعه دولت در سال‌های گذشته و اجرای نادرست قانون خرید تضمینی و تعیین قیمت‌های غیرکارشناسی و غیرمنطقی منجر به عدم استقبال کشاورزان از کشت دانه های روغنی شد.

امیر عطایی فر، کارشناس حوزه دانه‌های روغنی، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ظرفیت کارخانجات روغن کشی در کشور بالای ۵ میلیون تن است و ظرفیت اکثر آنها خالی است به دلیل اینکه واردات دانه بسیار کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر وزارت جهاد کشاورزی بتواند در طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی موفق عمل کند و کشت توسعه یابد، ظرفیت خالی کارخانجات روغن کشی هم فعال خواهد شد.

این کارشناس با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه نقش کلیدی دارد که بتواند طرح را به صورت دقیق و درست اجرا کند، گفت: بخش خصوصی نیز با توجه به تجربیات خوبی که در این زمینه دارد می‌تواند بازوی اجرایی خوبی برای دولت باشد.

عطایی فر درباره اینکه عملکرد مجموعه دولت در سال‌های گذشته و اجرای نادرست قانون خرید تضمینی و تعیین قیمت‌های غیرکارشناسی و غیرمنطقی منجر به عدم استقبال کشاورزان از کشت شده و به نظر می‌رسد بخش خصوصی می‌تواند در تعامل با کشاورزان عملکرد بهتری داشته باشد، اظهار داشت: دقیقاً، امسال نیز همین اتفاق افتاد و چند کارخانه روغن کشی و روغن نباتی وارد حوزه کشت مشارکتی با کشاورزان در برخی از مناطق کشور شدند. با این وجود پیش بینی‌هایی که خود وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت مشارکتی داشت، محقق نشده است.

وی با اشاره به دلایل این مساله، عنوان کرد: عملکرد مجموعه دولت در سال‌های گذشته و اجرای نادرست قانون خرید تضمینی و تعیین قیمت‌های غیرکارشناسی و غیرمنطقی منجر به عدم استقبال کشاورزان از کشت دانه‌های روغنی شد. البته شرایط اقلیمی، بحث کمبود آب، تمایل کشاورزان برای زودتر رسیدن به نقدینگی با کشت محصولات دیگر و مواردی از این قبیل هم در این مساله مؤثر بوده است.

عطایی ادامه داد: توسعه کشت و کاهش وابستگی به واردات به زمان زیادی نیاز دارد و قبل از همه چیز باید بستر کار فراهم شود و کشاورزان به توسعه کشت ترغیب شوند تا کشاورزان بتوانند به این مسیر برگردند.

وی با بیان اینکه هم اکنون این حرکت تقریباً شروع شده است، گفت: چه از سوی بخش دولتی و چه بخش خصوصی با توجه به تنگناهای ارزی که ایجاد شده است و شرایطی که در بودجه سال آینده دیده شده به این سمت و سو خواهیم رفت اما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت بتوانیم مانند صنعت قند و شکر چنین فرآیندی را تعریف کنیم و با توجه به تفاوت‌هایی که در دو صنعت وجود دارد در صنعت دانه‌های روغنی کار زمان برتر است.

عطایی فر با بیان اینکه نمی‌توان بازه زمانی برای این مساله تخمین زد، گفت: این مساله به تمام عواملی که در چندسال گذشته در آن دخیل بودند بستگی دارد و فقط بستگی به حضور بخش خصوصی ندارد و نیازمند حضور دولت و حمایت آنها نیز است تا کمک‌های لازم را به بخش خصوصی کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا