گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تعدیل پروانه چاه‌های آب باغات در اردستان معنایی ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: شغل مردم اردستان باغبانی است و با زراعت تفاوت دارد، بنابراین تعدیل پروانه چاه‌های آب مربوط به باغات اردستان معنایی ندارد.

سید جواد ساداتی نژاد امروز (پنجشنبه-۹ بهمن ماه) در نشست بررسی آب و کشاورزی شهرستان اردستان، اظهار کرد: عمده ترین مشکلاتی که در حوزه کشاورزی شهرستان اردستان وجود دارد در بخش تسهیلات است که بانک کشاورزی موظف شد خط اعتباری ویژه مخصوص کشت گلخانه ای و گیاهان دارویی در منطقه اردستان اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه موضوع تعدیل پروانه چاه های کشاورزی و تخصیص آب به حوزه صنعت و گلخانه و مجتمع های دامپروری از دیگر مشکلات بخش کشاورزی اردستان است، افزود: با توجه به اینکه بخش باغات اردستان، توسعه خوبی داشته و هم اکنون بیش از ۳ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان وجود دارد حمایت از حوزه باغداری در این شهرستان به صورت ویژه مورد توجه است.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سال ۶۴ حوضه آبخوان اردستان ۲۳ متر کاهش داشته و باغات شهرستان در معرض خطر نابودی است. شغل مردم اردستان باغبانی است و با زراعت تفاوت دارد، بنابراین تعدیل پروانه چاه‌های آب مربوط به باغات اردستان معنایی ندارد و نمی‌توان باغ را از بین برد.

ساداتی نژاد در خصوص مشکل نهاده های دامی دامداران و مرغداران شهرستان، گفت: با توجه به اینکه اردستان قطب تولید گوشت سفید استان است، وضعیت نهادها در اردستان و حتی کشور نسبت به گذشته بهتر شده است، اما برخی دام ها مانند شتر و دیگر دام های مرتعی هنوز مشکل دارند که کمیسیون کشاورزی بررسی دقیق تری انجام خواهد داد و در بخش نهادهای دامی نیز تجدید نظر خواهد کرد.

نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه در دشت کم آبی مانند اردستان هیچ درخواستی برای احداث گلخانه وجود ندارد، اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید در اردستان به سمت کشت گلخانه‌ای حرکت کند، علیرغم نامناسب بودن وضعیت دشت اردستان نمی‌توان به بخش صنعت آب اختصاص نداد.

وی با اشاره به مشکلات نهاده ها در مرغداری ها، گفت: آمار نشان می دهد مرغداری های تخم گذار تمام نهاده های خود را دریافت می کنند، اما در مرغداری های گوشتی موضوعی که وجود دارد سیاست کشور از نظر سلامت حرکت به سمت تولید مرغ سایز است که این تولید برای مردم کشور نیز بهتر است، اما مرغداران اعتراض دارند که بازار، مرغ سایز را نمی پسندد، درحالیکه این افراد باید همانند تمام دنیا به سمت تولید مرغ با وزن استاندارد که همان ۲ کیلو تا ۲.۲ کیلوگرم است، حرکت کنند.

ساداتی نژاد با تاکید بر ضرورت ترویج کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای، اظهار کرد: در لایحه بودجه سال آینده ۸ هزار میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده است که از این محل باید سهم بیشتری در اختیار استان اصفهان قرار گیرد تا بتوانیم کشت گلخانه‌ای را ترویج دهیم.

اجرای قانون تعادل بخشی مهمترین مشکل کشاورزان اردستان

همچنین نماینده مردم اردستان در مجلس گفت: مهمترین معضل شهرستان اردستان در بخش کشاورزی موضوع تعادل بخشی بی رویه چاه های آب است که زمینه تعادل بخشی مهیا نشده، اما این طرح اجرا می شود.

سیدصادق طباطبایی نژاد با بیان اینکه اصل تعادل بخشی نیاز منطقه اردستان، گفت: بدون ایجاد مقدمات و فرهنگ سازی که باید در تغییر کشت انجام شود طرح تعادل بخشی اجرا می شود که باعث شده اقتصادی بودن کشاورزی اردستان را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه زمانی که کشاورزی اقتصادی نباشد کشاورز ترغیبی برای فعالیت در این بخش ندارد، گفت: در این زمینه جهاد کشاورزی باید به سمت تغییر نگرش حرکت کند و آبیاری نوین را توسعه دهد. البته تسهیلات تغییر باغات قدیمی به باغات مدرن و یا تسهیلات مکانیزاسیون به خوبی در اختیار کشاورزان منطقه قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی های عمیقی که در سطح کشور اتفاق افتاده دشت های اکثر مناطق به خصوص اردستان را با فرونشست مواجه کرده است که باعث شده تصمیمات جدید در بخش کنترل آب بگیرند. این موضوع در اردستان به دلیل اینکه تعادل بخشی شدیدتر اجرا می شود، بخش کشاورزی بیشتر زیان می کند.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه اردستان قطب تولید مرغ در استان اصفهان است، گفت: برای مرغداران تولید مرغ با وزن ۲ کیلوگرم صرفه اقتصادی ندارد و مجبور هستند کسری نیاز خود به نهاده های دامی را از بازار آزاد با نرخ بسیار بالا دریافت کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا