گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مشکل آب و گاز مانع اصلی توسعه شهرک حصارگلی ورامین

مدیرعامل شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: مشکلات آب و گاز مانع اصلی توسعه شهرک کشاورزی حصارگلی ورامین است.

به گزارش خبرنگار فارس، امروز تعدادی از خبرنگاران از شهرک کشاورزی حصارگلی ورامین بازدید کردند. این مجموعه در ۵ کیلومتری خط آهن تهران – مشهد در منطقه ورامین قرار گرفته که دشت ممنوعه است و سازمان جنگل‌ها سال‌ها پروژه‌های مختلف بیابان‌زدایی را در این منطقه انجام می‌داد.

در گفت‌وگویی که با مسئولان شهرک کشاورزی و نیز سرمایه‌گذاران این منطقه انجام شد، آنها مشکلات آب و گاز را مهم‌ترین مانع عنوان کردند. به طوری که برنامه‌های توسعه‌ای این شهرک تقریباً متوقف است.

شهرک‌های کشاورزی با هدف افزایش تولیدات گلخانه‌ای از ۱۰ سال پیش آغاز شده مطالعات آن در کشور صورت پذیرفته و از ۲ سال پیش به طور جدی در کشور اجرایی می‌شود.

آن طور که علی اشرف منصوری مدیرعامل شهرک‌های کشاورزی گفت؛ در حال حاضر ۸۰۰ هکتار شهرک کشاورزی به طور کامل به بهره‌برداری رسیده است.

منصوری همچنین خاطرنشان کرد: براساس استعدادیابی که در سال ۹۷ صورت گرفته ۲۷۳ هکتار عرصه مستعد برای ایجاد شهرک کشاورزی و فعالیت در حوزه‌های گلخانه، دام و طیور و آبزی‌پروری در کشور وجود دارد.

وی افزود: مشکل آب در تمام ۳۱۵ شهرک کشاورزی استان‌های کشور و نیز در شهرک کشاورزی حصارگلی وجود دارد.

در این بازدید مدیرعامل شهرک‌های کشاورزی استان تهران هم اظهار داشت: ۸ هکتار پرورش گلخانه در شهرک کشاورزی حصارگلی وجود دارد که به‌رغم مجوزهایی که قبلاً اخذ شده، اما وزرات نیرو اجازه تخصیص آب را نمی‌دهد.

وی افزود: همچنین سازمان محیط زیست هم اجازه توسعه کشاورزی را به دلیل محدودیت‌های زیست محیطی نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار فارس، شهرک حصارگلی در دشت ممنوعه ایجاد شده که آب‌های زیرزمینی از عمق ۱۲۰ متری بیرون می‌آید و به همین دلیل تنها ۲ حلقه چاه هست که آب این شهرک را تأمین می‌کند. آن طور که مسئولان می‌گویند در مطالعات به این نتیجه رسیدند که برای تأمین همه فازهای شهرک حصارگلی ۱۴ حلقه چاه عمیق نیاز است. بنابراین وزارت نیرو اجازه آن را نمی‌دهد.

مسئله دوم اینکه این منطقه بیابان و دشت ممنوعه است و حتی پروژه‌های مختلف بیابان‌زایی در آن انجام می‌شود، به طوری که بارها شن‌های منطقه خط آهن تهران – مشهد را مسدود و تردد را متوقف کرده است.

خبرنگار فارس از مدیرعامل شهرک کشاورزی سؤال کرد که چرا در این دشت ممنوعه شهرک کشاورزی ایجاد کرده‌اید، می‌گوید: بررسی‌ها و مطالعات این شهرک مربوط به ۱۰ سال پیش است و ما در حقیقت میراث‌دار این شهرک هستیم و این پروژه را ادامه می‌دهیم.

به هر حال از ۱۳۷۰ هکتار زمینی که برای این شهرک مطالعه شده تنها ۱۲۰ هکتار گلخانه راه‌اندازی شده است و ۸ هکتار آن به بهره‌برداری کامل رسیده است. حدود ۵۰ لیتر در ثانیه هم آب از ۲ حلقه چاه عمیق به این منطقه سرازیر می‌شود و مشکل کمبود آب ادامه و توسعه این پروژه را متوقف کرده است. قرار بود فازهای دوم و سوم آن اجرایی شود، اما تنها یک فاز اجرا شده است.

مدیرعامل شهرک‌های کشاورزی اظهار امیدواری کرد، پس از تصفیه پساب شهرری از آب آن در این شهرک استفاده کنیم.

به گزارش فارس، با توجه به کمبود آب در کشور که یک سوم میانگین جهانی است در تمام پروژه‌های بخش کشاورزی و دامداری مسئله آب بسیار مهم و حیاتی است و باید مدنظر قرار گیرد. در صورتی که این شهرک‌ها به دلیل کمبود آب متوقف شوند خود عاملی برای بیابان‌زایی خواهد شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا