گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کود سبز، عاملی برای افزایش حاصلخیزی خاک

یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: یکی از راه‌کارهای مؤثر در جهت افزایش حاصلحیزی خاک و بالا بردن مواد آلی آن استفاده از کود سبز است.

صمد عبدی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: اثرات نامطلوب کودها و آفت‌کُش‌ها بر محیط زیست باعث توجه بیشتر و استفاده از روش‌هایی شده که در آن نیازی به مصرف مواد شیمیایی نبوده یا کم باشد.

وی ادامه داد: این هدف باعث شده که باتوجه به کشاورزی بوم‌شناختی، بحث پایداری در کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد که یکی از راه‌کارهای مؤثر در جهت افزایش حاصلحیزی خاک و بالا بردن مواد آلی آن استفاده از کود سبز است.

عبدی با اشاره به این‌که منظور از کود سبز شُخم زدن گیاه در خاک پس از رُشد کافی و بدون برداشت محصول است، تصریح کرد: اثر کود سبز بر خصوصیات فیزیکی خاک همانند کود حیوانی است ولی کود سبز عملاً مواد غذایی به خاک اضافه نمی‌کند بلکه آنچه را که در طی رشد خود از خاک جذب کرده و در خود ذخیره نموده را به خاک برمی‌گرداند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: از طرف دیگر کود سبز با جذب و ذخیره مواد غذایی در خود از شسته شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند و علاوه‌بر افزایش حاصلخیزی خاک نقش بسیار مؤثری در کاهش تراکم علف‌های هرز دارد.

وی تأکید کرد: درواقع گیاهانی که به‌عنوان کود سبز کِشت می‌شوند مقدار نور و رطوبت را برای علف‌های هرز کاهش می‌دهند و در نتیجه رُشد آن‌ها کاهش می‌یابد.

عبدی با اشاره به این‌که از هر گیاهی برای تهیه کود سبز نمی‌توان استفاده کرد، افزود: گیاهان مورد استفاده برای این امر باید ویژگی‌هایی مانند، رُشد سریع، نداشتن اثرات فیتوتوکسینی بر رُشد محصول بعدی، تراکم بالا، داشتن شاخ و برگ فراوان و پُرآب، به راحتی در خاک‌های فقیر رُشد کند و انساج قوی داشته باشد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: ازجمله اهداف کود سبز می‌توان به افزایش ماده آلی خاک، حفظ مواد غذایی خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل علف‌های هرز اشاره کرد.

وی ادامه داد: کود سبز را حداقل دو هفته قبل از کاشت محصول اصلی به خاک برمی‌گردانند، هرچه درصد مواد خشبی کود بیشتر و ازت آن کمتر باشد، باید با فاصله زمانی طولانی‌تری از کاشت محصول اصل به خاک برگردانده شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا