گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ایران یکی از ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید تخم مرغ است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون یکی از ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید تخم مرغ است و هفت استان آذربایجان شرقی، البرز، قزوین، قم، مرکزی، تهران و اصفهان، متراکم‌ترین نقاط تولید مرغ تخم‌گذار کره زمین محسوب می‌شوند.

«علی‌صفر ماکنعلی» روز چهارشنبه در دیدار با استاندار مرکزی افزود:  نامه ای به وزارت جهار کشاورزی، ستاد پدافندغیرعامل کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده که توسعه کمی و ایجاد واحدهای پرورش مرغ تخم‌گذار و مادر ممنوع شود.

وی اظهار داشت : تراکم واحدهای مرغ تخمگذار در استان مرکزی نیز بیشتر از ظرفیت  این متطقه است و به همین دلیل ایجاد واحد جدید برای پرورش این نوع مرغ در آن ممنوع شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:  در ۱۸ آذرماه سال ۹۵، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه تالاب میقان اراک شایع  و ۲ روز پس از آن در اصفهان و قم مشاهده شد و این بیماری موجب شد تا ۳۳ درصد مزارع صنعتی و ۱۱ درصد روستاها درگیر شوند.

ماکنعلی یادآور شد: ۳۲۴ میلیارد تومان غرامت با نرخ دلار یکهزار تومانی آن زمان، بابت معدوم کردن مرغ ها و نهادها پرداخت شد که با نرخ امروز این رقم به ۴۲۵ هزار میلیارد ریال می‌شود.

وی گفت: برنامه ریزی های مختلفی برای مقابله با این بیماری از جمله ایجاد کمربندی ایمنی در هفت استان آذربایجان شرقی، البرز، قزوین، قم، مرکزی، تهران و اصفهان در نظر گرفته شد و با وجود مخالفت های زیاد این مهم در سال ۹۶ در این استان ها محقق شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در زمان شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۵، تلفات این بیماری سه ماه به طول انجامید اما محیط زیست استان مرکزی در شیوع بیماری امسال در تالاب میقان اراک بی نظیر عمل کرد که جای تقدیر دارد.

ماکنعلی عنوان کرد: تهدید آنفلوآنزی فوق حاد پرندگان تا هفته سوم بهمن ماه وجود دارد و باید مراقبت ها به صورت ویژه دنبال شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: شیوع ویروس کرونا و اقدامات مناسب برای این کنترل آن درس بزرگی است و باعث شد تا بحث ایجاد یک سایت پشتیبان ملی برای مقابله با بیماری‌های نوپدید و تهدیدات زیستی در کشور دنبال شود و تمایل ایجاد این سایت ملی در تالاب میقان اراک وجود دارد.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک به خوبی مدیریت شد

استاندار مرکزی نیز گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک به خوبی و در سایه یک هماهنگی و همکاری مطلوب درون استانی مدیریت شد.

سید «علی آقازاده» افزود: اواسط آبان ماه این بیماری در منطقه تالاب میقان اراک مشاهده شد و براثر آن یک هزار و ۲۶۰ قطعه پرنده مهاجر تلف شد.

وی بیان کرد: همه تلاش‌ها در استان مرکزی به کار گرفته شد تا بحران جدیدی در کنار شرایط کرونایی و شرایط سخت اقتصادی ایجاد  نشود و این بیماری در طیور صنعتی و سنتی شیوع پیدا نکند.

استاندار مرکزی ادامه داد: محیط زیست، دامپزشکی، ستاد مدیریت بحران و تشکل‌های مردم نهاد و فعال زیست‌محیطی با جدیت تمام وارد شدندو هم اکنون شرایط در دست کنترل است و خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در هیچ نقطه دیگر از استان مشاهده نشده است.

استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و یک هزار و ۵۳۹ روستا است و  ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان در این استان وجود دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا