گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نرخ نهاده های دامی به دلیل عدم خرید در زمان مناسب بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران گفت: به دلیل عدم خرید در زمان مناسب و فصل برداشت قیمت نهاده های دامی ۳۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امیر شالچیان مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: حدود ۵ میلیون نفر سرپرست خانوار کشاورز در کشور داریم که از این طریق امرار معاش می کنند اما دولت توجهی به این بخش در تصمیم گیری های خود ندارد.

وی افزود: تصمیمات درباره مسائل داخلی و خارجی تولید و صادرات محصولات کشاورزی به صورت یک شب توسط دولت گرفه می شود و برنامه ریزی های تولید و صادرات را از بین می برد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران ادامه داد: در صورتیکه به بخش خصوصی و تعاونی های کشاورزی اجازه فعالیت دهند، توانند مانند کشور هلند کشاورزی ایران را سودآور کنند.

شالچیان با اشاره به مشکلات مدیریتی در بخش کشاورزی گفت: ما نیاز به مدیرانی در وزارت جهاد کشاورزی داریم که اقتصاد خوانده باشند نه مدیری که با لیسانس کشاورزی به دنبال مدیریت و برنامه ریزی در این وزارتخانه است.

نرخ نهاده های دامی به دلیل عدم خرید در زمان مناسب بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت

وی با اشاره به مشکلات تامین نهاده های دامی برای اتحادیه های دام و طیور اظهار کرد: در زمان مناسب یعنی در فصل برداشت اقدامی برای خرید و ذخیره سازی نهاده های دامی صورت نگرفت حال بعد از گذشت چندین ماه قیمت این محصولات در مقایسه با فصل برداشت ۳۳ درصد افزایش یافته است و بانک مرکزی نیز می گوید که ما به طور کامل پول نهاده های دامی را پرداخت کرده ایم در حالیکه به دلیل عدم تدبیر لازم و خرید به موقع هزینه خرید این محصولات افزایش یافته است.

شالچیان همچنین احتمال تغییر ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی در سال آینده واکنش نشان داد و گفت: در صورتی که قرار است نرخ ارز مرجع از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان افزایش یابد بهتر است که به یک باره نرخ ارز کالاهای مختلف آزاد شود تا دیگر رانتی برای برخی واردکنندگان باقی نماند.  هر چند که این امر ممکن است خساراتی به بخش تولید وارد کند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران در ادامه صحبت های خود با ارائه چند راهکار به وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکلات تشکل های این بخش گفت: لازم است که تصمیم گیری ها به بخش تولید و تعاونی های کشاورزی برگردد. همچنین از فعالیت افراد غیرمسئول در نهادهای تاثیرگذار دولتی جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: همچنین باید جلوی دخالت دولت در فعالیت های تشکل ها گرفته شود ؛  تشکل ها و تعاونی ها خود می توانند به تنظیم بازار و حتی تامین نهاده های مورد نیاز از دیگر کشورها اقدام کنند و نیازی به دولت نیست.

شالچیان تاکید کرد: در شرایطی که شرکت های دولتی نمی توانند به راحتی نهاده وارد کنند تشکل ها حتی می توانند ال سی باز کنند و پول خرید را با ۹ ماه تاخیر به فروشنده پرداخت کنند اما دولت اجازه فعالیت به تشکل ها را نمی دهد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران گفت: ایران دارای نیروی ارزان کار و آب و برق و زمین ارزان قیمت است که از این طریق می توانیم تولید و صادرات مناسبی داشته باشیم اما لازمه این امر آن است که دولت اجازه فعالیت را به تشکل ها بدهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا