گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مقابله با خسارت سرمازدگی در محصول کلزا در فصل زمستان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه با بیان اینکه کلزا محصول مناطق معتدل استد، گفت: درجه حرارت پایه برای این گیاه 5 درجه سانتی گراد و درجه حرارت مطلوب 30-25 درجه است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مریم جوادی بایگی به چرخه زندگی کلزای پاییزه در دو مرحله اشاره کرد و افزود: مرحله رویشی که اندام‌های رویشی در پاییز شکل می گیرند و با گذشت مرحله خواب زمستانه در اوایل بهار رشد مجدد را آغاز کرده که مراحل رشد زایشی انجام می‌شود، همچنین کلزا در پاییز به تدریج سازگاری خود را با سرما افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت:  رکود زمستانه از زمانی که درجه حرارت روزانه زیر ۲ درجه می رسد شروع و در بهار وقتی که هوا ۵ درجه سانتی گراد شد پایان می پذیرد. ولی اگر در بهار گرم شد و سپس یخبندان رخ داد باعث خسارت به این محصول می شود (۶- تا ۱۲- درجه سانتی گراد) بستگی به مرحله رشد و نمو و درجه سازگاری و رقم کلزا ، این محصول سرمای ۲۰- تا ۱۵- را تحمل می کند و در حالتی که زمین از برف پوشیده شده است تحمل به سرما در دمای پاییز تر نیز می باشد. دمای ۷- تا ۱۵- درجه سانتی گراد برای برگ‌ها کشنده است. اما گیاهانی که سیستم ریشه‌ای توسعه یافته‌ای دارند و نقاط رشدی توسط برگه پوشیده شده است، در دمای پایین نیز زنده می‌مانند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد: کشت زودهنگام کلزا، استفاده از کودهای پتاس، سوپرفسفات تریپل در زمان کشت و استفاده از کود پتاس و هیومکس با آبیاری در طول دوره رویشی برای افزایش رشد و مقاومت گیاه به سرما بسیار موثر می باشد. همچنین آبیاری قبل از یخبندان نیز در کاهش خسارت سرمازدگی کلزا بسیار موثر است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا