گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشاورز نباید از چرخه اقتصادی خارج شود

این مسوول کشاورزی، مهم ترین مشکل کنونی بخش کشاورزی را در حوزه بازار دانست و گفت: باید ضمن تامین نیاز داخلی، به بحث صدور تولیدات کشاورزی نیز توجه کرد چرا که کشاورزی به عنوان بخش مهم اقتصادی کشور باید به تعادل برسد و کشاورزان در برابر هزینه زیادی می کنند باید بهره اقتصادی مناسبی از دسترنج خود ببرند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدجواد تشکری افزود: وضعیت باید به گونه ای باشد که کشاورز به عنوان یک فعال اقتصادی و سرمایه گذار، در این بخش بماند و کار خود را توسعه کیفی دهد و در این بخش سرمایه گذاری کند که این خود انگیزه می خواهد، که البته روند کشاورزی با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت، روند رو به رشدی است.

وی با اشاره به  نرخ تضمینی خرید محصولات زراعی افزود: نرخ تضمینی خرید محصولات زراعی باید قبل از آغاز فصل کشت اعلام شود تا در تصمیم‌گیری کشاورزان برای کاشت محصول تاثیر بگذارد.

تشکری اظهار داشت: اینکه قدرت چانه‌زنی کشاورزان در تعیین قیمت محصول افزایش یافته است امر مبارکی است، و انتظار آن است که در سال های آینده، اعلام قیمت های تضمینی تعیین شده برای خرید محصولات به موقع و قبل از کشت صورت گیرد تا کشاورز فرصت کافی برای محاسبه سود و زیان خود داشته و بتواند تصمیم مناسبی بگیرد.

وی نخستین دستور کار سازمان جهاد کشاورزی در شرایط کنونی را کشت پنبه و چغندر قند، با توجه به نزدیکی فصل کشت آن عنوان و بیان کرد: از سویی کشور به هر ۲ محصول نیاز دارد که توسعه تولید آنها به عنوان گیاهان صنعتی، می تواند کشور را از صرف ارز برای واردات آن معاف کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باید برای کشاورز انگیزه ایجاد کرد که با توجه به اقلیم منطقه با کاستن از سطح زیر کشت اقلامی چون پیاز و گوجه فرنگی،  به کشت محصولاتی از جمله دانه روغنی کاملینا و یا چغندر قند بپردازد که برای کشور سودمندتر است و بخشی از نیاز داخلی به واردات را برطرف می‌کند.

تشکری تصریح کرد: هدف نهایی دولت و قانونگذار از افزایش نرخ تضمینی برخی محصولات آن است که الگوی کشت بهبود یافته، مصرف آب و دیگر نهاده ها اصلاح و مدیریت شده و بهره وری بالا برود و همچنین از مازاد تولیدی که ممکن است باعث ضایع شدن آن شود، جلوگیری شده و تولید با کمترین میزان مصرف نهاده، آسیب کمتری به محیط زیست زده و بیشترین محصول و سود عاید کشاورز و کشور شود.

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۶۵ ( ۱ نتایج)
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا