گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

۱۰ درصد تولید گوشت کشور خوراک انگل‌ها می‌شود

معاون فنی اسبق سازمان دامپروری کشور گفت: در صورت مبارزه جدی با انگل ها در گوسفند و بز می توان میانگین وزن لاشه را تا ۲.۵ تا ۳.۵ کیلوگرم افزایش داد و عملا راندمان تولید گوشت در کشور را تا ۱۰ درصد بالا برد.

محمد راسخ افشار، معاون فنی اسبق سازمان دامپروری کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت : یکی از مخاطرات بهداشتی دام ها انگل ها هستند که می توانند از طریق خوراک و یا آب آلوده به مدفوع دام بیمار به دام های سالم منتقل شده و ایجاد بیماری نمایند.

وی با اشاره به اینکه انگل ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند افزود: انگل های داخلی در دام های سبک از خون و بافت بدن دام میزبان تغذیه می کنند و با صدمه رساندن به بافت ها، ترشح سموم و انسداد مجاری ایجاد بیماری می نمایند.

پیشکسوت صنعت دامپروری کشور ادامه داد: انگل های خارجی نیز روی سطح بدن دام چسبیده و با ایجاد بیماری های پوستی، از خون و پشم و موی حیوان تغذیه می کنند. از انگلهای خارجی می توان از کنه، شپش، کک، پشه، مگس و جرب و از انگل‌های داخلی کرم‌های گرد، نخی شکل و کرم های پهن برگ شکل و غیره نام برد.

راسخ افشار در خصوص خسارات اقتصادی انگل ها به صنعت دامپروری گفت: انگل ها بسته به شدتی که در بدن دام میزبان جایگزین شده اند خسارات متعددی به بار می آورند از قبیل کاهش کمی و کیفی محصولات دامی اعم از شیر، گوشت، پشم، پوست، آلایش، ایجاد کم خونی در دام، کاهش وزن لاشه و لاغر شدن دام، تلف شدن دام، اختلالات گوارشی، آسیب به اعضای بدن دام، ایجاد ضایعات پوستی و در مهمترین مورد سقط جنین و ایجاد آلرژی در دام.

معاون فنی اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور تصریح کرد: از لحاظ اپیدمیولوژی، متاسفانه بیماری های انگلی داخلی و خارجی در دام سبک کشور فراوان است و هر استانی با توجه به آب و هوا و شرایط جغرافیایی و مدیریت دامدار با انواع مختلفی از این نوع انگل ها روبرو هستند و خسارات جبران ناپذیری را به صنعت دامپروری کشور وارد می نمایند.

مبارزه با انگل در دام سبک میانگین وزن لاشه را ۲.۵ تا ۳.۵ کیلوگرم افزایش می دهد

راسخ افشار افزود: در مطالعاتی که از طرق مختلف در استانهای کشور توسط اساتید دانشگاهی، سازمان های دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور صورت گرفته است در صورت مبارزه جدی با انگل ها در گوسفند و بز می توان از کاهش میانگین وزن لاشه ۲.۵ تا ۳.۵ کیلو گرم به ازای هر راس جلوگیری نمود و عملا راندمان تولید گوشت در کشور را تا ۱۰ درصد افزایش داد.

پیشکسوت صنعت دامپروری کشور گفت: یکی از مشکلاتی تغذیه انسانی در کشور کمبود گوشت قرمز در کشور است که متاسفانه چندین دهه است انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی از خارج از کشور به داخل وارد می شود و جامعه مصرف کننده به آن عادت نموده است.

افزایش راندمان تولید گوشت قرمز در کشور و صرفه جویی ۴ هزار میلیارد تومانی

این نویسنده با سابقه ی کتب دامی کشور خاطر نشان کرد: با همکاری سازمان های دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور و همراهی اتحادیه ها و تعاونی های پرورش دهنده دام به ویژه گوسفند و بز داران می توان ۱۵ میلیون راس دامی را که در شرایط پروراری قرار گرفته اند  را طی دو سال تیمار داد و تولید گوشت کشور را حداقل ۴۵ هزار تن افزایش داد.

راسخ افشار افزود: با این راهکار می توان بدون سرمایه گذاری جدید طی دو سال از قرار گوشت هر کیلو ۹۰ هزار تومان به میزان ۴۰۵۰ میلیارد تومان معادل ۹۶۵ میلیون دلار بانکی در کشور صرفه جویی اقتصادی نمود و به همین میزان حجم واردات گوشت قرمز کشور را کاهش داد.

معاون فنی اسبق سازمان دامپروری یادآور شد: اجرای این سیاست همکاری های سازمان ها و نهاد های ذیربط در این خصوص را می طلبد و در سالی که بنام جهش تولید نامگذاری شده در بخش دام سبک می توان به اهداف تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب که جهش تولید است دست یافت.

وی اظهار داشت: این رویکرد باعث توسعه اشتغال و اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایر، افزایش سطح دانش فنی دامداران و پرواربندان کشور، کاهش یا قطع تدریجی واردات گوشت گوسفند از خارج از کشور، صرفه جویی در تعلیف و تغذیه دام از مراتع که در شرایط بحرانی هست و همینطور افزایش بهره وری ملی در صنعت دامپروری و کشاورزی کشور دسترسی پیدا نمود.

راسخ افشار تصریح نمود: تمامی موارد فوق الذکر در خصوص دام سبک عنوان و محاسبه شد و اگر مبارزه با انگل ها تحت یک برنامه جهادی در دام سنگین اعم از گاو، گاومیش و شتر هم صورت پذیرد میزان تولید گوشت در کشور به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است به شرایط صادرات هم برسیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا