گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

حفظ و صیانت از خاک یک وظیفه جهانی است

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در صورت از دست رفتن خاک از لحاظ کمی و کیفی، دچار بحران حفاظت از منابع آب، پوشش گیاهی و تنوع زیستی خواهیم شد و در نهایت امنیت غذایی کشور به مخاطره خواهد افتاد، به همین دلیل حفظ و صیانت از خاک یک وظیفه جهانی است.

هوشنگ جزی مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با اهمیت خاک برای کشاورزی و امنیت غذایی اظهار کرد: خاک یکی از مهمترین مؤلفه‌های کشاورزی در دنیا است و به صورت مستقیم بر امنیت غذایی تاثیرگذار است.

وی افزود: در صورت از دست رفتن خاک از لحاظ کمی و کیفی، دچار بحران حفاظت از منابع آب، پوشش گیاهی و تنوع زیستی خواهیم شد و در نهایت امنیت غذایی کشور به مخاطره خواهد افتاد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: به همین منظور ۵ دسامبر به عنوان روز جهانی خاک در نظر گرفته شده و شعار امسال با عنوان “خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم” مطرح شده است.

وی در رابطه با اقدامات سازمان جنگل‌ها در حفاظت از خاک تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها مسئولیت حفاظت از خاک در عرصه‌های منابع ملی را بر عهده دارد که حدود ۱۳۶ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور،‌ شامل جنگل، مرتع، بیابان و حوزه‌های آبخیز محسوب می‌شود و در تمام این عرصه‌ها برنامه حفاظت از خاک در برابر فرسایش در حال انجام است.

جزی افزود: برای کنترل فرسایش خاک و رسوب، اقداماتی همچون احیای پوشش گیاهی، احیای مراتع و جنگل‌ها، کنترل و مقابله با بیابان‌زایی و اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری را عملیاتی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه این اقدامات به ما کمک می‌کند که در هر هکتار در سال ۹ تن فرسایش را کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: متوسط فرسایش در کشور ۱۶.۴ تن در هکتار در سال است و باید بتوانیم با این اقدامات، کنترل فرسایش خاک را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور، عملیات آبخیزداری انجام شده و عملیات مدیریت مرتع در ۸۴.۷ میلیون هکتار از عرصه‌ها در دست اجرا است.

جزی با اشاره به این که امسال سازمان جنگل‌ها متولی برگزاری روز جهانی خاک است، بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری خاک، سازمان جنگل‌ها و بخش آبخیزداری کشور را متولی برگزاری روزجهانی خاک معرفی کرده است.

وی افزود: این مراسم به صورت وبینار و با حضور وزیر جهاد کشاورزی و برخی از معاونین مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، در روز دوشنبه ۱۷ آذرماه برگزار می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا