گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توسعه کشاورزی در روستای مبارکه اصفهان

روستای مبارکه از توابع بخش کرون شهرستان تیران-کرون (واقع در دهستان کرون سفلی) است که در ۷۰ کیلومتری غرب شهر اصفهان بر سر راه ارتباطی اصفهان- خوزستان قرار گرفته است. این روستا آب و هوایی نسبتا سرد و کوهستانی دارد.

روستای مبارکه از توابع بخش کرون شهرستان تیران-کرون (واقع در دهستان کرون سفلی)  است که در ۷۰ کیلومتری غرب شهر اصفهان بر سر راه ارتباطی اصفهان- خوزستان قرار گرفته است. این روستا آب و هوایی نسبتا سرد و کوهستانی دارد و با فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتری از رودخانه زاینده رود یکی از مناطقی است که بیشترین بارندگی را در طول سال در استان اصفهان دارد. روستای مبارکه یکی از روستاهایی است که در زمان صفویه به دستور شاه عباس اول با مهاجرت ارامنه به این منطقه شکل گرفته است. شاه عباس به دلیل اینکه ارامنه در زمینه‌های کشاورزی و صنعت تبحر داشته‌اند آنان را در این منطقه خوش آب و هوا ساکن و به خرج دولت برای آن ها قنات حفر کرد. به خاطر آبادانی ای که حفر قنات برای این منطقه داشت و میمون و مبارک بودن آن برای اهالی، این روستا مبارکه نام گرفت.

روستای مبارکه با جمعیت تقریبی ۲۵۰۰ نفر، جمعیت رو به رشدی را در طی این سال ها داشته است. بسیاری از افرادی که به شهرهای مجاور رفته بودند در این چند سال دوباره به محل زندگی خود بازگشته‌اند و حتی افرادی که اصالت و وابستگی به این محل دارند نیز به این روستا مهاجرت کرده اند. جمعیت (۶۹ درصدی)  شاغل روستا به فعالیت های کشاورزی، صنعتی و خدماتی مانند حمل و نقل و رانندگی ماشین‌های سنگین مشغول هستند. کشت و زرع یکی از زمینه‌های تولید و معیشت در روستا است و حتی بسیاری از رانندگان زمین دارند و در کنار شغل رانندگی به کار زراعت و باغداری نیز می پردازند.

تقریبا تمامی اراضی روستای مبارکه زیر کشت هستند و علاوه بر کشت به شیوه سنتی این روستا به سمت کشت گلخانه‌ای پیش رفته است. نخستین واحد گلخانه در روستا حدود ۱۰ سال پیش احداث شد اما در طی سه سال اخیر ۸۰ واحد گلخانه در روستا تاسیس شده است که بالغ بر ۴۰ درصد کل اراضی روستا را شامل می‌شود. باتوجه به تعداد قابل ملاحظه مجوزهای صادر شده و همچنین گلخانه‌های درحال ساخت، پیش‌بینی می‌شود که تا انتهای سال جاری گلخانه‌ها بیش از ۵۰ درصد از کل اراضی روستا را در برگیرند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا