گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بام ایران مرکز تولید بادام کشور

بادام چهارمحال و بختیاری توانسته در بسیاری از بازار های جهانی ورود پیدا کند و در این بازار ها به علت کیفیت بالای آن جایگاه قابل توجهی پیدا کند ، هم اکنون بیشترین بادام چهارمحال و بختیاری به کشور هندوستان و کشور های حوزه خلیج فارس صادر می شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحل و بختیاری، استان چهارمحال و بختیاری یک استان سردسیر در رشته کوه زاگرس است که به علت داشتن شرایط آب و هوایی خاص و آب کافی زمینه توسعه در حوزه کشاورزی را دارد.

هم اکنون استان چهارمحال و بختیاری توانسته در تولید بسیاری از محصولات باغی رتبه برتر در کشور را کسب کند که مهمترین آنها بادام، گردو و هلو است.

درخت بادام به واسطه مقاومت بسیار بالا و بازده ای مطلوب در این استان در بسیاری از مناطق استان کاشته شده است و باغات بادام توسعه یافته است.

یکی از مهمترین نقاط استان چهارمحال و بختیاری در تولید بادام منطقه سامان است که هم آب با کیفیت و هم خاک حاصلخیز برای کاشت درخت بادام دارد. همچنین در شهرستان بن نیز باغات درخت بادام توسعه یافته است و یکی از مناطق دیگر استان در تولید بادام است.

بادام استان چهارمحال و بختیاری در ارقام بادام ربیع، بادام سفید، بادام سنگی و… تولید می شود.

بادام این استان توانسته در بسیاری از بازار های جهانی ورود پیدا کند و در این بازار ها به علت کیفیت بالای آن جایگاه قابل توجهی پیدا کند. هم اکنون بیشترین بادام چهارمحال و بختیاری به کشور هندوستان و کشور های حوزه خلیج فارس صادر می شود.

از کودهای شیمیایی برای پرورش بادام کمتر استفاده میکنم

مرادی یکی از باغداران  اظهار کرد: بنده بعنوان یک تولید کننده باغی ، بادام تولیدی خود را که از نوع مامائی هست حدود ۳۸۵ گرم با ۸۵ عدد عیارسنجی کردم در حالی که همین بادام  توسط کشاورز دیگری که  در کنار تجربه  فاقد علم و دانش مهندسی است  ۲۵۰ گرم با ۱۳۰ عدد می باشد . که تفاوت این دو  در فروش و صادر کردن محصول چشمگیراست.

وی با اشاره به اینکه تا جایی که امکان دارد نباید از سموم کشاورزی استفاده کرد گفت: محصولی که از کود و سموم کشاورزی کمتر استفاده شده یا اصلا استفاده نشده است  و آن هم برای مبارزه با آفات و امراض با روش هایی بجزء شیمیایی ،  محصولی که بدین روش تولید می شود نیترات و میزان سموم و هورمون ها  در آن کم بوده  که به این محصول ارگانیک می گویند .

مرادی خاطر نشان کرد: اما  محصول سالم یک درجه پایین تر از محصول ارگانیک می باشد که  ممکن است از کود شیمیایی و سموم استفاده شده  ولی به اندازه و استاندارد  استفاده نشده باشد .

وی اذعان داشت: اکثر محصولات من به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و مقداری از ان نیز مصرف خود استان است.

شهرک تخصصی بادام فرصتی برای برندسازی بادام

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری  با اشاره به استعدادیابی و توسعه باغات در اراضی شیبدار استان، اظهار داشت: مسائلی مانند برندسازی و شناساندن ارزش بادام در بازار سبب شده است تا شهرک تخصصی بادام در مساحت بیش از ۲۰ هکتاری در شهرستان سامان شناسایی و مکان‌یابی شود.

دلشاد جهانبخشی با بیان اینکه از ۱۴ هزار باغ موجود در شهرستان سامان بیش از ۱۰ هزار هکتار زیر کشت بادام است، تصریح کرد: شهرک صنعتی بادام حدود انتظارات واقعی تولید بادام در استان را افزایش می‌دهد.

وی تغییر الگوی کشت، اصلاح و نوسازی باغات را از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام در استان برشمرد و بیان کرد: این شهرک سبب می‌شود اقتصاد خودگردانی با مشارکت مردم برای تکمیل زنجیره تولید بادام در استان شکل گیرد و کشاورزان و باغداران شناخت کاملی از بازار پیدا کنند.

این دانش‌آموخته دکترای کسب و کار ادامه داد: راه‌اندازی این شهرک علاوه بر افزایش آگاهی باغداران، حضور دلالان در بازار بادام را نیز کاهش می‌دهد.

جهانبخشی با بیان اینکه شهرک تخصصی بادام سبب می‌شود حجم سرمایه‌گذاری انجام شده از قبل و حجم متوسط ریالی درآمد سالانه، بیش از سه هزار میلیارد ریال گردش مالی پیدا کند، ادامه داد: تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از این فرصت برای حفظ و ایجاد اشتغال و تولید محصول با کیفیت برنامه‌ریزی کنند.

وی بسته‌بندی کالا را همانند نیروی جاذبه برای جذب مصرف‌کنندگان دانست و تصریح کرد: شهرک تخصصی می‌تواند علاوه بر حفظ و تثبیت اشتغال، ضلع چهارم توسعه یعنی رسانه‌ای کردن اقتصاد کشاورزی در قالب برندسازی محصول در سطح استانی، فرااستانی و فرامنطقه‌ای را نیز انجام دهد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: شبیه‌سازی شهرک صنعتی باعث جهانی‌شدن گز بلداجی شد بدون شک بسته‌بندی مناسب و با کیفیت بادام نیز می‌تواند برند جهانی پیدا کند.

جهانبخشی تاکید کرد: هر برندی که در راستای آشکارسازی استعدادهای چهارمحال و بختیاری به برندهای استان افزوده شود تاثیرگذاری دیگر برندها را نیز افزایش می‌دهد.

شهرستان سامان قطب تولید بادام در کشور به شمار می‌رود که بیشترین صادرات بادام را به خود اختصاص داده است.

این موقعیت منحصربه فرد سبب شده تا موضوع ایجاد نخستین شهرک تخصصی بادام کشور در این شهرستان مطرح شود و با همکاری دستگاه‌های مربوطه به زودی عملیات اجرایی این شهرک آغاز می‌شود.

بهترین بادام مامایی جهان از  منطقه سامان است است از همین رو برندسازی  در اولویت مسئولین قرار گرفته است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا