گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

میزان واردات نهاده‌های دامی تغییر نکرده اما به دست دامدار و مرغ‌دار نمی‌رسد

یک کارشناس کشاورزی گفت: قیمت محصولات پروتئینی تا ۷۰ درصد وابسته به خوراک دام و طیور است یعنی ۷۰ درصد قیمت تمام شده تولید مرغ، تخم مرغ و دیگر محصولات پروتئینی وابسته به نهاده‌های دامی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهروز نوری در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: قیمت خوراک دام و طیور طی یکساله گذشته به شدت افزایش یافته که بخشی از این افزایش‌ها منطقی است چرا که ایران به عنوان یک کشور واردکننده نهاده‌های دام و طیور در دنیا شناخته می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد نیاز خوراک دام و طیور کشور از طریق واردات تامین می‌شود به عبارتی تولید داخل پاسخگوی نیاز داخل نیست.

نوری گفت: کشور درنوسان ارزهای جهانی مجبوربود برخی از این نهاده‌ها را با قیمت‌های بالاتری وارد کند.

وی در ادامه افزود: بخش زیادی از گرانی قیمت نهاده‌های دامی به عدم نظارت و همینطور وجود مشکلات در نظام توزیع مربوط می‌شود.

نوری همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا امسال واردات نهاده‌های د امی بواسطه مسائل ارزی کمتر از سال قبل بوده است، اظهارداشت: میزان واردات نهاده‌های دامی خیلی تفاوت معنی داری نسبت به سال گذشته نداشته اما مشکلی که در بازار وجود دارد نسبت به سال قبل بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: امسال واردات ذرت دامی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته اما واردات کنجاله سویا نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

کارشناس کشاورزی به رادیو اقتصاد گفت: مشکل کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در کشور را باید در نظام توزیع بازار جستجو کرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه مگر برای رفع این مشکل سامانه بازارگاه در کشور ایجاد نشده است، افزود: سامانه مزبور قدری با تاخیر راه اندازی شد و در ضمن از همان ابتدا نواقص و مشکلات فراوانی داشت.

نوری اظهار داشت: بارها مرغداران و دامداران نسبت به مشکلات و نواقص سامانه بازارگاه اعتراض و خواستار رفع این مشکلات بودند.

وی ادامه داد: مشکل سامانه بازارگاه این بود که همه نهاده‌های دامی که وارد کشور می‌شد از طریق این سامانه توزیع نمی شد.

این کارشناس کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به تازگی مدعی شد بازارگاه شماره ۲ را راه اندازی کرده و مشکلات و نواقص سامانه قبلی برطرف شده است اما دامداران و مرغداران می‌گویند مشکلات همچنان پابرجاست و تامین نهاده به سختی صورت می‌گیرد.

وی افزود: شائبه فساد در توزیع نهاده‌های دامی همچنان در کشور وجود دارد وزارت جهاد کشاورزی باید برای رفع این شائبه تلاش کند.

نوری ادامه داد: در حال حاضر قیمت مصوب ذرت دامی به ازای هرکیلوگرم ۱۵۰۰ تومان است اما در بازار آزاد ۴۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی بیان داشت: قیمت مصوب سویا به ازای هرکیلوگرم ۲۷۰۰ تومان است ولی در بازار آزاد ۱۴۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

این کارشناس کشاورزی گفت: قیمت مصوب دان آماده سه هزار و ۸۰۰ تومان است اما در بازار آزاد ۷۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی افزود: مسئولان جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند با وجود سامانه بازارگاه گرمی نهاده وارداتی که با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود اجازه نخواهند داد خارج از سامانه توزیع شود حال سئوال اینجاست با وجود اینکه تولید داخل چندان قابل توجه نیست پس بازار آزاد با کدام نهاده شکل گرفته است؟!

نوری اظهارداشت: نهاده‌های دامی در سایه نبود نظارت و چرخه معیوب نظام توزیع به تولید کننده واقعی نمی رسد و سر از بازار آزاد در می‌آورد.

وی اضافه کرد: تولید کنندگان با هزینه تمام شده بالا مرغ، تخم مرغ، گوشت، شیر و غیره تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

این کارشناس کشاورزی یادآور شد: دولت باید با برنامه و سیاست گذاری مناسب کاری کند که تولید کنندگان با قیمت تمام شده مناسب بتوانند محصول تولید کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا