گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برداشت پسته در دامغان به صورت سنتی انجام می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: برداشت محصول پسته در این شهرستان مکانیزه نیست و کاملا به‌ صورت سنتی و دستی انجام می‌شود.

سید محسن طباطبائیان روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا بیان کرد: اجرای برداشت مکانیزه با توجه به نوع درختان موجود در کشور و منطقه دامغان به‌ صورت سنتی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: برداشت مکانیزه بیشتر برای درختان پایه بلند اجرا می‌شود اما ارقام پسته کشت شده در کشور ما  بیشتر از نوع پایه کوتاه است.

طباطبائیان اضافه کرد: در کنار برداشت دستی پسته، در این شهرستان تعداد ۲۰ کشاورز بزرگ از “شِیکِر لرزاننده” استفاده می‌کنند که استفاده از دستگاه لرزاننده موجب ریزش پسته می‌شود.

وی تصریح کرد: در روش سنتی برداشت، کارگران پسته را به صورت خوشه‌ای یا دست‌چین برداشت می‌کنند.

طباطبائیان ادامه داد: در حالی‌ که طی سال گذشته ۱۳ هزار نفر کارگر وظیفه برداشت پسته در دامغان را بر عهده داشتند، با توجه به کاهش محصول پسته امسال، این تعداد به حدود هشت هزار نفر کارگر رسیده است که از این تعداد هفت هزار نفر غیربومی و یک هزار نفر بومی هستند.

وی به دستمزد یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریالی هر کارگر در روز اشاره کرد و افزود: میزان دستمزد پرداختی به کارگران روزانه بیش از ۱۱ میلیارد ریال است که در تلاشیم تا طی سال‌های آینده بتوانیم بیشتر از ظرفیت افراد بومی استفاده کنیم تا این نقدینگی در شهر دامغان هزینه شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: پیش‌بینی ما از برداشت پسته امسال ۲۵ هزار تن بود که باتوجه به روند برداشت و آمارها، انتظار می‌رود این آمار به ۳۵ هزار تن برسد.

برداشت محصول پسته تازه از باغ های شهرستان دامغان از اواسط مرداد آغاز شده است و تا اواسط مهرماه جاری ادامه دارد.

پسته های شهرستان عمدتا از ژن‌های بومی، شاهپسند(حومه، فرات)، خنجری(حومه، فرات، امیراباد)، عباسعلی(دامنکوه)، فرخی(فرات، حومه) است.

حدود ٨۰ درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان تولید می شود که در سال گذشته نیز یکی از باغداران دامغانی، با تولید ۴۴ تن پسته در هر هکتار، رکورد بالاترین میزان تولید کشور را به خود اختصاص داد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا