گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

باید و نبایدهای برداشت پسته امسال زرندیه/تاخیر و عجله ممنوع!

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: پسته کاران این استان بویژه شهرستان زرندیه که افزون بر ۸۰ درصد باغات پسته استان را به خود اختصاص داده است، در برداشت محصول عجله نکنند.

محمود بارانی در گفت‌وگو با ایسنا، به بیان اینکه امسال زمان برداشت ارقام مختلف پسته تولیدی متغیر شده که به اصطلاح به آن “ناهم‌رس” گفته می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط برای برداشت پسته فندقی و کله قوچی آماده است اما رقم احمدآقایی و اکبری هنوز نارس است و زمان برداشت آن هنوز نرسیده است.

وی با اشاره به آغاز برداشت محصول پسته از هفته چهارم شهریورماه اظهار کرد: باغاتی که یک یا چند رقم پسته تولیدی آنها آماده برداشت است، باید نسبت به برداشت اقدام کرده و برای سایر ارقام، همچنان منتظر بمانند و عجله نکنند.

وی با تاکید بر اینکه پسته کاران منتظر نمانند که برداشت تمامی ارقام پسته در یک بازه زمانی صورت گیرد، افزود: تاخیر در برداشت پسته آماده برداشت، موجب خواهد شد که محصول دچار آفلاتوکسین(سم قارچی طبیعی که پسته را آلوده می‌کند) شود و برداشت زودهنگام سایر ارقام نیز مشکلاتی در حوزه صادرات و عرضه محصول با کیفیت ایجاد خواهد کرد، پس توصیه می‌شود برداشت رقم احمدآقایی و اکبری به نیمه نخست مهرماه موکول شود.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته افزون بر هشت هزار تن پسته خشک از باغات پسته استان مرکزی برداشت شد که عمده آن در شهرستان زرندیه بوده است، تصریح کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود که میزان برداشت با حدود ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۰ هزار تن برسد.

وی در خصوص بروز خسارت به باغات پسته در پی افزایش دمای هوا در سال جاری گفت: خوشبختانه با وجود افزایش دمای هوا در سال جاری که در برخی نقاط کشور کم سابقه بود، خسارتی متوجه باغات پسته نشد و دو نوبت بارندگی در فصل تابستان امسال در زرندیه مشکل کم آبی باغات را کمتر نشان داد. این بارش‌ها به یک نوبت آبیاری غرقآبی کمک کرد و مشکل گرمازدگی نیز بوجود نیامد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا