گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشت کلزا برای تولید پایدار گندم در تربت‌ جام ضروری است

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم ضروری است، زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

علیرضا عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مناطق شرقی خراسان مانند تربت‌جام به دلیل آب و هوای خشک و همچنین وجود ریزگردهای فصلی و  کاهش منابع آبی زیر زمینی نیاز به توسعه کشاورزی به ویژه کشت محصولات کم آب‌ طلب مانند کلزا و سایر دانه‌های روغنی دارد این مدیریت بر آن آمده تا از تکنیک‌های به‌روز برای تحقق این اهداف بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: در سال جاری استقبال کشاورزان از کشت دانه روغنی کلزا در این منطقه نسبت به سال زراعی گذشته افزایش چشمگیری داشته و عامل اصلی آن برداشت محصول با هزینه‌های کمتر و همچنین مقاوم بودن کلزا در برابر هر گونه آفت در سال گذشته است.

عرفانی بیان کرد: کلزا دارای دو تیپ بهاره و پاییزه است بنابراین امکان کشت آن در شرایط متفاوت اقلیمی به راحتی انجام می‌شود و فصل رشد کلزا با سایر دانه‌های روغنی معمول از جمله پنبه، سویا و آفتابگردان متفاوت بوده و در زمانی که ظرفیت واحدهای روغن کشی خالی است این دانه برداشت می‌شود و کشت پاییزه کلزا در تناوب زراعی با غلات به ویژه گندم موجب غنا بخشیدن به تناوب‌های زراعی می‌شود .

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام با اشاره به فرا رسیدن فصل پاییز و آغاز کشت دانه روغنی کلزا، تصریح کرد: در کشت پاییزه این محصول، نیاز به آبیاری کم و امکان استفاده از نزولات آسمانی زمستانه و بهاره وجود دارد همچنین کشت کلزای پاییزه به دلیل تولید گل‌های زرد رنگ، برای زنبورهای عسل بسیار جذاب بوده و در مواقعی که هیچ گلی در منطقه نیست عاملی برای توسعه زنبورداری به شمار می‌رود.

وی به اهمیت کشت دانه روغنی کلزا اشاره کرد و افزود: از آنجا که کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت گندم برای کشت جایگزین در نظر داشت و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است.

عرفانی توضیح داد: امروزه که جهان رو به پیشرفت و توسعه است باید تغییرات اساسی در کشاورزی نیز داده شود و کشت محصولات نیز از سنتی به سمت مدرنیزه شده هدایت شود زیرا نیاز انسان در صنعت غذایی تغییر کرده است و بیشتر طالب تولیدات جدید با خواص غذایی و درمانی هستند در این میان دانه‌های روغنی جایگاه بسیار خوبی در سبد غذایی خانواده باز کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: امنیت غذایی مقوله بسیار مهمی است که یکی از ارکان توسعه پایدار در حوزه کشاورزی به حساب می‌آید، در این میان روغن از جمله کالاهای اساسی و نیازهای ضروری به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام، اظهار کرد: این مدیریت در راستای توسعه صنعت غذایی و رونق کشت محصولات کم آب‌ طلب در حوزه کشاورزی تلاش خود را انجام داده تا کشاورزان را به سمت کشاورزی مدرن و پیشرفته سوق دهد از این رو کشت دانه‌های روغنی مانند کلزا را در این منطقه آغاز کرده است.

شهرستان تربت‌جام با ۱۱ هزار بهره‌بردار افزون بر ۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد؛ همچنین معیشت ۶۵ درصد جمعیت این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا