گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اجرای طرح‌های آبی، نجات‌بخش کشاورزی لرستان

استان لرستان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب ، خاک حاصلخیز و نیروی انسانی توانمند و وجود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب یکی از مناطق مستعد کشور برای توسعه بخش کشاورزی است.

به گزارش ایرنا در حالیکه ۴.۷ درصد زمین های کشاورزی ایران در لرستان واقع شده و منابع آبی موجود در این استان حدود سه برابر این میزان می باشد اما میانگین زمین های آبی کشور ۴۶ و لرستان ۲۳ درصد بوده که به همین دلیل سال های اخیر اقدامات مطلوبی برای این عقب ماندگی و توسعه کشاورزی لرستان از مسیر اجرای طرح های آبی صورت گرفته است.

با توجه به حساسیت ویژه دولت برای رونق کشاورزی و با عنایت به اینکه لرستان از اساس دارای ظرفیت های بسیار متنوعی در این بخش است طی سال های اخیر اقدامات مطلوبی برای تبدیل اراضی دیم به آبی صورت گرفته و بذر توسعه این بخش با اجرای طرح های آبیاری در حال رشد و نمو است.

از حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصول  زراعی و باغی استان  تنها ۸۱ درصد ازطریق اراضی آبی و ۱۹ درصد در اراضی  دیم تولید می شود که این رقم بیانگر اهمیت آبی شدن زمین های کشاورزی لرستان است.

ظرفیت آبی لرستان سه برابر زمین‌های کشاورزی است

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: ۴.۷ درصد اراضی کشاورزی کشور در این استان و ظرفیت منابع موجود حدود سه برابر این میزان است.

اسفندیار حسنی‌مقدم افزود: آب یکی از مهمترین چالش‌ها و مولفه‌ها در بخش توسعه کشاورزی لرستان است که سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب معادل ۱۱ درصد کشور در لرستان تولید می شود.

وی اظهار داشت: احداث سد، انجام طرح های آبخوانداری، هدایت آبهای سطحی به منابع زیرزمینی و آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیکی باید برای منابع آب و تقویت کشاورزی استان انجام شود که البته تاکنون ساخت سد با توجه به ظرفیت های موجود استان به خوبی صورت نگرفته است.

تجهیز ۳۰ درصد اراضی آبی لرستان به آبیاری نوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین گفت: ۵۶ هزار هکتار زمین آبی کشاورزی استان معادل ۳۰ درصد اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده است.

حسنی مقدم افزود: اجرای طرح های آبیاری نوین  سبب افزایش بهره وری، ارتقا راندمان آب مصرفی، افزایش تولید در هکتار و افزایش درآمد می شود.

وی اظهار داشت: دولت حمایت های خوبی در این زمینه دارد و کمک های بلاعوض پرداخت می کند که مردم باید برای اطلاع و بهره مندی از این فرصت به ادارات جهادکشاورزی شهرستان ها مراجعه کنند.

وی اجرای سیستم های آبیاری نوین را عبور از کشاورزی سنتی غرقابی دانست و تصریح کرد:۷۸۰ هزار هکتار زمین کشتاورزی لرستان معادل ۴.۷ درصد اراضی کشور می باشد که ازاین سطح تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار ( حدود ۲۴ درصد)آبی شده است

تحقق ۱۰۰هزار شغل در بخش کشاورزی لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین گفت: چنانچه بتوان در یک برنامه پنج ساله با هدف ذخیره یک میلیارد مترمکعب آب در استان سد احداث کرد ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار شغل برای بخش کشاورزی ایجاد می شود.

حسنی مقدم افزود: در صورت تحقق این مهم ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان آبی می شود که با شرط حفظ ۲۳ درصد اراضی آبی کنونی، می توان علاوه بر این میزان اشتغالزایی ظرفیت قابل توجهی به حجم تولیدات نیز اضافه کرد.

وی میانگین زمین های کشاورزی کشور و لرستان را به ترتیب ۴۶ و ۲۳ درصد برشمرد و اظهار داشت: با تبدیل ۱۰۰ هزار هکتار استان دیمزار به زمین آبی، ارزش افزوده تولیدات در هر هکتار به هفت برابر افزایش یافته و بخش قابل توجهی ازمشکلات اقتصادی کشاورزان حل می شود.

وی شاه بیت توسعه نیافتگی لرستان را عدم تخصیص آب دانست و ادامه داد: ۴.۷ درصد زمین های کشاورزی کشور در لرستان واقع شده در حالیکه ۱۱ درصد آبهای کشور در این استان می باشداما تنها نیم درصد سدها در این منطقه احداث شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان تصریح کرد: بسیاری از شبکه های سه و چهار سدهای استان نیز احداث شده و این سدها در عمل نوعی تشتک تبخیر هستند و لرستان به عنوان یکی از پرآب ترین استان های ایران تنها دارای ۲۳ درصد زمین آبی می باشد.

حسنی مقدم گفت: ۱۳۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی لرستان هستند و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق  می کنند و ارزش افزوده سه میلیون تن محصول استان به بیش از هفت هزار میلیارد تومان می رسد که چنانچه مشکل تامین و تخصیص آب برای این حوزه برطرف شود علاوه بر اشتغالزایی، درآمداقتصادی کشاورزان نیز چندین برابر افزایش خواهد یافت.

ذخیره یک میلیارد متر مکعب آب با انجام طرح های آبخیزداری

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان ادامه داد: با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری برای تخصیص اعتبار لازم از محل صندوق توسعه ملی،  اجرای طرح های آبخیزداری استان با مدیریت خوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در حال انجام است.

حسنی مقدم گفت: در صورت تامین اعتبار منطبق بر سه سال گذشته، حدود ۱۰ سال آینده عملیات آبخیز داری در سطح ۲.۱میلیون هکتار از منابع طبیعی استان انجام خواهد شد  که سبب ذخیره سازی حداقل یک میلیارد متر مکعب از روان آب‌های استان در سفره های زیر زمینی می شود.

وی تصریح کرد: چنانچه عملیات آبخیزداری در سطح۲.۱میلیون هکتار  از منابع استان انجام شود نزدیک به یک میلیارد متر مکعب آب ذخیره خواهد شد که رقم قابل توجهی است که در عین حال بهره‌وری از آب پشت بندها نیز برای اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس، توسعه باغات و گیاهان دارویی باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: یکی از مباحث مدیریتی درعملیات آبخیزداری استفاده از ظرفیت داخلی و توان تخصصی مراکز تحقیقاتی و آموزشی است که در این راستا باید از ظرفیت نیروی تخصصی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و دانشکده کشاورزی استان برای انجام عملیات آبخیزداری به خوبی استفاده شود.

۲۸هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شد

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: ۵۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین مجهز شده که حدود نیمی از این رقم معادل ۲۸ هزار هکتار از سال ۹۲ تاکنون اجرا شده است.

بهمن فریدونی سطح زمین های آبی لرستان را ۱۸۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: میانگین زمین های تحت پوشش سیستم های آبیاری نوین در کشور ۲۶ درصد و در استان ۳۰ درصد می باشد.

وی ادامه داد: با وجودی که میزان زمین های آبی لرستان معادل نصف متوسط کشوری است اما اجرای طرح های نوین آبیاری در این استان موفق بوده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: بر اساس شیوه نامه اجرای سیستم های نوین آبیاری در سال گذشته به ازای هر هکتار سیستم بارانی ۱۰۴ میلیون ریال و هر هکتار سیستم قطره ای و موضعی ۱۷۰ میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض دولت برای کشاورزان هزینه شد.

فریدونی تصریح کرد: سال گذشته چهار هزار و ۴۷ هکتار از اراضی آبی استان به سیستم های نوین تجهیز شد که این اقدام در سال های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب پنج هزار و ۲۵۰ و سه هزار و ۲۰۰ هکتار بوده است.

اجرای سیستم های نوین آبیاری ۶۸۰۰ هکتار در سال ۹۹

وی افزود: در حال حاضر نیز طرح اجرای سیستم های نوین در سطح ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی آبی استان در دست اقدام می باشد.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: تاکنون دستورالعمل پرداختی کمک بلاعوض برای سال ۹۹ اعلام نشده اما احتمال می رود ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

فریدونی اجرای سیستم های نوین آبیاری را امری ضروری برای افزایش راندمان بخش کشاورزی دانست و افزود: طی سال های گذشته تخصیص اعتبارات این حوزه در استان بالای ۱۰۰ درصد بوده که علاوه بر اعتبار تعیین شده، مبالغ شناوری هم برای این مهم به استان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد هزینه اجرای این سیستم ها مربوط به لوله و اتصالات پلی اتیلن است که دولت کمک های خوبی برای این مهم در نظر گرفته و کشاورزان می توانند با مراجعه مراکز خدمات جهاد کشاورزی و تشکیل پرونده از کمک های بلاعوض بهره مند شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا