گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برداشت بادام از باغات سروآباد آغاز شد

کار برداشت بادام از باغات شهرستان سروآباد آغاز شده و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۷۲ تُن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اظهار کرد: ۸۴ هکتار از باغات شهرستان، باغ بادام است که از این میزان ۶۳ هکتار باغات آبی و ۲۱ هکتار را باغات دیم تشکیل می‌دهد و ۶۸ هکتار باغات بارور و ۱۶ هکتار نیز باغات غیر بارور است.

اسماعیل منوچهری یادآور شد:‌ متوسط برداشت بادام در هر هکتار از باغات دیم بطور میانگین ۷۰۰ کیلوگرم و در باغات آبی یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است و در مجموع پیش بینی می‌شود امسال ۷۲ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم بادام از باغات سروآباد برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد به اشتغالزایی فصل برداشت بادام اشاره کرد و افزود: تعداد بهره برداران مشغول فعالیت در باغات بادام ۱۳۰ خانوار در سطح شهرستان است.

منوچهری اضافه کرد: بیشترین سطح زیرکشت باغات بادام در سایت روستای دره ناخی از توابع بخش مرکزی است که در این سایت ۲۴ هکتار از ارقام اصلاحی و دیرگل تحت سیستم آبیاری تحت فشار کاشت شده است.

وی گفت: محصول بادام به ۲ شکل دیم و آبی قابل کشت است، ارقام بادام دیم در شهرستان بیشتر شامل ارقام بذری است و ارقام آبی شامل اصلاحی دیرگل و پیوندی از نوع ارقام اسپانیا، شکوفه (پوست کاغذی) و فرانسیس است.

منوچهری به آفات باغات بادام نیز اشاره و تاکید کرد: آفات کنه و زنبور مغز خوار بادام، بیماری‌های قارچی از جمله لکه آجری و غربالی است که در اثر گرد و غبار ناشی از جاده های خاکی در اطراف باغات بادام بوجود می‌آید و اجرای مبارزه تلفیقی و ارتقای سطح مدیریت باغات از طرف باغداران در کنترل عوامل آفت زا مهم و تاثیرگذار است.

کار برداشت بادام درختی در سروآباد از دهه اول شهریور آغاز و تا اوایل مهر ادامه دارد، شهرستان سروآباد یکی از قطب های کشاورزی استان کردستان است که انواع محصولات باغی از قبیل گردو، انار، گیلاس، هلو، انگور، انجیر و شلیل در آن تولید می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا