گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های شهرستان طبس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اعلام اینکه سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان 1213 هکتار شامل 873 هکتار بارده و 340 هکتار نهال است، گفت: پیش بینی می شود از سطح بارده حدود 4015 تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود که باوجود خشکی و گرمای شدید هوا، ریزش وعارضه خشکیدگی در ارقام تر بویژه مضافتی و کبکاب عملکرد 4600 کیلو گرم در هکتار حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، داود بخشایی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده درسنوات گذشته بویژه توزیع نهال کشت بافت و پاجوش ارقام مرغوب و تجاری و فعال سازی بخش خصوصی بیش از ۷۵ درصد از نخیلات شهرستان اصلاح گردیده است.

وی ادامه داد:  تعداد بهره برداران خرما در این شهرستان  ۱۴۰۰  نفر و ارقام عمده خرمای  اصلاح شده کبکاب ، زاهدی و مضافتی است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس از توزیع بیش از ۳۰۰ اصله نهال کشت بافت  یارانه دار ارقام، زاهدی و ربی، و ۳۰۰۰ اصله پاجوش خرما عمدتا ارقام مضافتی و کبکاب و زاهدی از طریق فعال سازی بخش خصوصی در سال  زراعی جاری خبر داد و گفت: از محل طرح خرید خدمات گیاهپزشکی در بخش زراعی و باغی ۱ نفر ناظر بکار گیری که سطح ۴۰ هکتار از نخلستانهای  شهرستان  تحت پوشش قرار گرفته و بیش از ۲۰۰ برگ اطلاعیه آموزشی بین بهره برداران توزیع شده است.

وی  عمده مشکلات پیش روی نخلستان‌های شهرستان را کمبود نیروی کار ماهر در هرس و تربیت درختان، سیستم آبیاری غرقابی، عدم توجه به امر تغذیه اصولی باغات و  ظهور و بروز آفاتی همچون سوسک کرگدنی، شپشک و کرم های گرده خوار و میوه خوار ، خشکیدگی خوشه خرما و در سنوات اخیر نیز عارضه شکستگی برگ خرما عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس اظهار کرد: در همین زمینه نیز طرح تحقیقاتی با مشارکت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی در دست اقدام است.

شایان ذکر است شهرستان طبس مقام  اول سطح زیر کشت و تولید خرما ی استان را به خود اختصاص داده است  ومحصول تولیدی در بازار شهرستان طبس و شهرهای اطراف عرضه می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا