گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

رونق کشاورزی در جاجرم / فصل برداشت سیب و انگور رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم با اشاره به درپیش بودن برداشت محصولات باغات این شهرستان گفت: سیب و انگور ازجمله محصولات باغی این شهرستان است که بالغ‌بر ۵۰۰ هکتار از باغات کوهستانی جاجرم به این باغات اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، ابوالفضل عباسیان با اشاره به وضعیت کشاورزی در شهرستان کویری جاجرم خراسان شمالی اظهار کرد: این شهرستان علی‌رغم مشهور به کویری بودن، اما نقاط حاصل خیری نیز برای کشاورزی دارد که روستاییان در این مناطق اقدام به کشاورزی و باغبانی کرده و محصولات خوبی را به بازار عرضه می‌کنند.

وی از سطح ۳۵۰ هکتاری باغان انگور در این شهرستان خبر داد و گفت: بر اساس محصولات به‌دست‌آمده از این تاکستان‌ها، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بالغ بر هزار و ۴۰۰ تن انگور به‌دست آید.

مدیر جهاد کشاورزی جاجرم مناطق کشت‌شده انگور در سطح شهرستان را نام برد و گفت: شهر شوقان، روستاهای طبر، دربند، ملاویس، قلی، قرجه، رباط و سنخواست ازجمله مناطقی است که در آن‌ها باغات انگور به‌عنوان کشت نخست کشاورزان محسوب می‌شود و درمجموع ۳۵۰ هکتار تاکستان را در خود جای‌داده است.

وی به فرآوری محصولات انگور نیز در این روستاها اشاره کرد و ادامه داد: کشمش و شیره انگور محصولاتی هستند که از فرآوری انگورهای تاکستان‌های جاجرم به‌دست می‌آید و همراه با هزار و ۴۰۰ تن انگور برداشت‌شده، به بازار عرضه می‌شود.

عباسیان کاربرد شیره انگور را در تهیه حلوا و کلوچه‌های سنتی و کارخانه‌ای اعلام کرد و گفت: در راستای افزایش بهره‌وری از تاکستان‌ها طی سال ۹۹، مدیریت جهاد کشاورزی جاجرم ۲۳ هزار نهال گلدانی رقم ترکمن ۴ را به صورت رایگان به کشاورزان این شهرستان اهدا کرده است.

وی همچنین سیب را دیگر محصول باغات جاجرم بیان کرد و گفت: شرایط کوهستانی برخی مناطق روستایی شهرستان جاجرم فرصت مناسبی برای کشت سیب را فراهم آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی جاجرم شوقان و روستای طبر را ازجمله مناطق مستعد برای کشت سیب برشمرد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام‌شده ۱۵۰ هکتار باغات سیب در این شهرستان وجود دارد.

وی محصول سیب برداشتی از باغات جاجرم را بالغ‌بر یک هزار تن بیان کرد و افزود: این محصول باکیفیت شهرستان جاجرم علاوه بر استفاده درون استانی، برای مصرف خارج از استان نیز ارسال می‌شود.

عباسیان در انتها ارقام محلی، سیب زرد و قرمز را گونه‌های کشت‌شده سیب در جاجرم بیان کرد و گفت: این ارقام نام‌برده در منطقه بر پایه‌های مالینگ رویشی و بذری استفاده‌شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا