گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

احتمال افزایش شکستگی برنج در صومعه سرا

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا گفت: پیش بینی می شود،امسال به دلیل ورس شاهد افزایش شکستگی دانه های برنج باشیم.

احمد پادیاب در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان صومعه سرا ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، گفت: در ۲۴ هزار هکتار از این شالیزارها ارقام بومی و ۴۰۰۰ هکتار از شالیزارها ارقام اصلاح شده کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی خوبی که امسال در شهرستان حاکم بود، افزود: پیش بینی کرده بودیم که ۱۳۵هزار تن برنج برداشت شود که با بارندگی های هفته گذشته برخی از شالیزارها دچار ورس شدند و این ورس ممکن است بر میزان تولید این محصول تاثیر بگذارد.

پادیاب با اشاره به اینکه در ۶۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان ورس یا خوابیدگی ساقه های برنج به ما گزارش شده است، ادامه داد: ورس موجب افزایش هزینه های برداشت برنج نیز شده است زیرا به دلیل رطوبت که بر ساقه ها وجود دارد امکان دروی آنها به راحتی انجام نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: ورس تاثیر چندانی بر کاهش کمیت برنج ندارد و بیشتر موجب افزایش شکستگی دانه های برنج می شود و کشاورزان مجبورند برنج های شکسته را به قیمت پایین تر در بازار بفروشند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا تصریح کرد: به طور معمول پنج درصد از برنج تولیدی شهرستان ما به نیم دانه تبدیل می شد که با وقوع ورس در شالیزارها ممکن است تا ۱۵درصد شکستی دانه های برنج در این شهرستان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در شالیزارهایی که ورس اتفاق افتاده است، راتون کمتری نیز پرورش می یابد، افزود: با این وجود ما کشاورزان را تشویق کردیم تا در صورت وجود شرایط لازم حتما به پرورش راتون بپردازند.

پادیاب با اشاره به اینکه سال گذشته در ۷۰۰۰ هکتار از شالیزارها راتون پرورش یافته بود، گفت: ما پیش بینی کرده بودیم امسال در ده هزار هکتار از شالیزارها راتون پرورش یابد اما میزان دقیق آن پس از برداشت نهایی راتون اطالاع رسانی خواهد شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا