گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی

آشنایی با غذاهای همدان

همدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است.همدان و توابع آن، از دیرباز دارای فرهنگ ریشه‌دار و غنی بوده‌است که قدمت برخی از عناصر آن به تحقیق برابر با تاریخ سه هزار سالهٔ شهر است.

استان همدان یکی از نقاطی است که مردم آن به خوردن غذاهای آبکی مانند آش و آبگوشت علاقه‌ی بسیاری زیادی دارند. به گونه‌ای که اکثر غذاهای سنتی و بومی تهیه شده توسط بانوان همدان از کشور را تنوع جالبی از این نوع غذاها دربرگرفته است.

همدان همچنین دیار ترشی‌ها و مرباهای عجیب و غریب است.با شروع فصل پاییز اغلب زنان همدانی دست به ‌کار تهیه ترشی‌های مختلف می‌شوند.

آبگوشت قورمه همدان

آبگوشت قرمه یکی از غذاهای سنتی و محبوب همدان بوده که ظاهری شبیه قورمه سبزی دارد.

مزه این غذا به نوعی است که گویی آبگوشت و قورمه سبزی را با یکدیگر ترکیب کرده و میل می کنید.

در تهیه این غذای لذیذ از مواد اولیه ای نظیر سبزی قورمه، سیب زمینی، لیموعمانی، پیاز داغ، لوبیا قرمز و تخم مرغ استفاده می شود.

آش خشکبار

یکی از غذاهای محلی همدان که از خانواده آش ها بشمار می آید، آش خشکبار است.

این آش با استفاده از انواع مختلف خشکبار تهیه شده و طعم بسیار خوشمزه و لذیذی دارد.

مواد لازم برای تهیه این آش گوشت استخوان‌دار، سبزی آش، آلبالو خشک، برگه‌ هلو، آلو ترش خشک، رشته، شیره‌ انگور، نخود، لویبا، ، عدس، پیاز و نعناع بوده که ترکیب آنها با یکدیگر آشی بسیار ویژه را درست می کند.

آش آماج همدان

یکی دیگر از غذاهای سنتی همدان و از خانواده آش های محلی این شهر، آش آماج است.

این غذای همدان با استفاده از سبزی آش، تره، پیازچه، عدس، لوبیا چشم‌بلبلی، پیازداغ، سیر، تخم ‌مرغ و آماج تهیه شده و طعم و مزه ای خاص دارد.

سرداشی، پر خاصیت ترین غذای همدان

یکی از پر خاصیت ترین ها در لیست غذای همدان، سرداشی بوده که تقریبا شبیه به برخی از غذاهای تبریز است.سرداشی یکی از غذاهای سنتی استان همدان است که شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد؛ تفاوت اصلی کباب سرداشی با کباب تابه‌ای، استفاده از سیب‌زمینی در مواد اولیه این غذا و نحوه پخت آن داخل فر یا ماهیتابه است. ریشه نام‌گذاری این غذا به  دورانی برمیگردد که افراد مایه کباب را در خانه حاضر می‌کردند و سپس آن را به نانوایی‌های سنگکی می‌بردند تا برایشان داخل تنور یا همان «سرِداش» بپزند. البته امروزه دیگر برای تهیه کباب سرداشی نیاز به تحمل این دشواری‌ها نیست و به‌سادگی این غذا را در فر می‌پزند.

مواد لازم برای طبخ این غذا، گوشت گوسفند، پیاز، سیب زمینی، فلفل سبز، گوجه فرنگی ، نمک، فلفل و ادویه بوده و با ترکیب این مواد با یکدیگر غذای لذیذی را طبخ می کنند.

آبگوشت کلم قمری

آبگوشت کلم قمری یکی از خوراک‌های سنتی استان همدان است. همانطور که از نام این غذا معلوم است اصلی ترین ماده به کار رفته در آن، کلم قُمری است. مواد این آبگوشت را، کلم قمری، گوشت گوسفندی، عدس، پیاز، نعناداغ، زردچوبه، فلفل و سیرداغ تشکیل می‌دهد همچنین این آبگوشت را می‌توان همراه با کشک محلی و ماست و سیر نیز میل کنید.

خورش غوره بادمجان

با فرا رسیدن فصل تابستان و آمدن غوره های تازه، یکی از غذاهای دلچسبی که در استان همدان به وفور پخت می شود، خورش بادمجان است. به خاطر استفاده از غوره در محتویات، خورش طعم ترشی به خود می گیرد. بانوان همدانی با استفاده از بادمجان، غوره، پیاز، گوجه‌فرنگی، نمک، ادویه، مرغ، فلفل، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده و رب گوجه‌فرنگی به تهیه و طبخ این غذای لذیذ و مطبوع می پردازند.

حلوا زرده

حلوا زرده مخصوص همدان است .حلوا زرده را همدانی ها به‌ عنوان دسر و سوغات درست می کنند ‌و به‌ دلیل این که با زرده تخم‌ مرغ تهیه می‌شود به آن حلوا زرده گفته می‌شود. حلوا زرده از نظر شکل ظاهری شبیه به فرنی ولی کمی سفت تر از فرنی است و به رنگ زرد مایل به نارنجی است. سر سفره افطار یک همدانی حتما می توانید یک ظرف حلوا زرده بیابید. مواد موجود در حلوا زرده زرده تخم مرغ، شکر آسیاب شده، گلاب،کره آب شده و زعفران می باشد.

قوت همدان

قوت یک عصرانه است که خانم‌های همدانی درست می‌کنند این عصرانه را می‌توان با طعم‌های مختلف درست کرد.

قوت عصرانه‌ی خوشمزه‌ی همدانی‌هاست که بیشتر در روزهای بلند تابستان استفاده می‌شود. قوت همدان که پایه‌ی آن نان خشک خورد شده که با روغن و سبزی طعم دار می‌شود است، شباهت زیادی با دیماج قزوینی‌ها و تبریزی‌ها دارد اما تفاوت‌های آن بیشتر است.

از انواع قوت در همدان که با توجه به موادی که به نان خشک اضافه می‌شود می‌توان به قوت خیار و پنیر و سبزی، قوت پیاز و سیب‌زمینی و پنیر، قوت سیب‌زمینی و سبزی و پنیر، قوت گردو پنیر و سبزی و… اشاره کرد. تمامی این قوت‌ها با ادویه‌ها و سبزی‌های خشک و روغن حیوانی یا کره مخلوط می‌شود و طعم بی‌نظیری می‌سازد .

نحوه‌ی خوردن قوت هم روش جالبی دارد که به مشته کردن معروف است. معمولا مادر یا مادربزرگ‌ها که این عصرانه‌ی خوشمزه را آماده می‌کنند از مواد به اندازه‌ی یک مشت برداشته و فشرده می‌کنند تا خوردن آن راحت‌تر باشد. مشته‌ها را داخل ظرف چیده و نوش جان می‌کنند. بعد از خوردن قوت نیز معمولا چای نبات سرو می‌کنند.

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا