گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاسایر

معایب و مزایای استفاده از کود دامی نپوسیده

کود دامی پوسیده و کمپوست شده کود با ارزشی است که ضمن اصلاح خواص فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی خاک بیش از ۱۰ عنصر غذایی را نیز در اختیار ریشه گیاهان قرار می دهد. اما کود دامی تازه و نپوسیده می تواند مشکلاتی برای رشد و نمو گیاهان زراعی و باغی بوجود آورد.

اغلب کشاورزان از مضرات کود دامی نپوسیده اطلاع چندانی ندارند و متاسفانه میزان مصرف آن در کشور بسیار بالاست. مصرف کودهای دامی نپوسیده، علاوه بر افزایش شوری خاک به دلیل بالا بودن EC آن، بیماریها و آفات را نیز در مزرعه افزایش می‌دهد. استفاده از کودهای دامی تجزیه نشده، بين میکروارگانیسم‌ها و ریشه گیاه رقابت شدیدی در جذب نیتروژن ایجاد می‌شود که در اثر این رقابت کمبود ازت در خاک و گیاه را خواهیم داشت.

پس از مصرف کود دامی نپوسیده مواد ازته تجزیه شده و آمونیاک در خاک آزا می‌شود. افزایش آمونیاک در محیط اطراف ریشه باعث مسمویت گیاه شده و رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. میزان املاح نمک کودهای دامی تازه بالا بوده که پس از مصرف، پتانسیل اسمزی در خاک افزایش می‌‌یابد. افزایش پتانسیل اسمزی جذب عناصر غذایی و آب را برای ریشه سخت خواهد کرد و برای جذب مواد غذایی، ریشه به انرژی بیشتری نیاز دارد.

کود دامی تازه در حین پوسیدن در خاک گاز سمی امونیاک تولید می کند که این کود در ریشه و بذر گیاهان موجب سوختگی می گردد.

امکان دارد کود دامی تازه به مقدار زیاد ازت وارد خاک نماید که می تواند تعادل رشد رویشی و زایشی خاک را بهم بزند.

کود تازه دامی ممکن است حامل میکروب های مضر برای انسان و گیاه باشد که امکان دارد میوه درختان به این میکروب های مضر الوده شوند و مصرف انها برای انسان زیان آور است.

نکاتی که باعث اثر بخشی بهتر کود های حیوانی می شوند:

  • از کودهای پوسیده استفاده شود.
  • به نوع، مقدار، روش و زمان استفاده دقت شود.
  • براساس نیاز باغ، در هنگام استفاده کودهای حیوانی در باغ، کودهای شیمیایی لازم روی آن ها اضافه شود.
  • بعد از استفاده در باغ حداقل دو مرتبه در فصل زمستان آبیاری شود.

استفاده از کودهای دامی یا حیوانی نپوسیده در باغات امروزه مرسوم شده است و هرساله شاهد خسارت ناشی از این نوع استفاده از کودها می شویم.

همچنین وقتی کود دامی نپوسیده به خاک اضافه می شود چون بخشی از باکتری های تجزیه کننده کود، برای فعالیت خود به نیتروژن زیادی نیاز دارند؛ با ریشه گیاه  برای جذب نیتروژن خاک رقابت کرده و برنده می شوند.از این رو گیاه با کمبود ازت (نیتروژن) روبرو می شود و برگ هایش به زرد متمایل شوند.

برخی از مضرات کود‌های دامی نپوسیده

  • افزایش بیماری‌ها و آفات در خاک
  • افزایش مصرف سموم شیمیایی
  • افزایش بذر علف هرز و درنتیجه افزایش هزینه مبارزه با علف‌های هرز: کود دامی تازه به مقدار زیاد بذر علف هرز دارد این  بذر ها  با سبز شدن در اطراف ریشه درختان و گیاهان زراعی موجب کاهش قدرت رویش درخت و گیاه زراعی می شوند و در نهایت درخت ضعیف شده و برگ درختان زرد و خشک می گردد.
  • ایجاد بوی نامطبوع در محیط و تجمع حشرات
  • انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • افزایش شوری خاک: کود دامی تازه  به مقدار کافی نمک دارد که استفاده  مستمر از این نوع کود دامی موجب تجمع  نمک در خاک محیط ریشه درختان و گیاهان زراعی می گردد که در شرایط زیاد شدن نمک ، ریشه درخت قدرت جذب اب و عناصر غذایی خود را از دست می دهد و به تدریج برگ درختان زرد و خشک می شوند.
  • کاهش ازت خاک:قسمت زیادی از ازت داخل کود های تازه قابل حل در آب می باشند. یا چنانچه کنترلی در نگه داری آن نشود ازت به صورت گاز هدر خواهد رفت.کود دامی تازه  دارای موادبستر دام مانند کاه گندم و جو می باشد که این مواد  نسبت کربن به ازت بالا دارند  که در نتیجه ازاد سازی ازت از این کود دامی تازه در خاک برای مدتی کاهش شدید ازت قابل جذب برای ریشه درخت و گیاه زراعی بوجود می اید که گیاه زراعی و باغی را دچار کمبود ازت می کند.
  • عدم جذب سریع عناصر غذایی

تاثیر کمپوستینگ بر عوامل مضر در کودهای دامی

در طی فرآیند تولید كمپوست تخم حشرات، مواد سمی، بذور علف هرز و املاح نمك کودهای دامی و مواد گیاهی از بين می رود و در صورت وجود نمک در کمپوست برای گیاه غیر قابل جذب خواهد بود، از طرفی موجودات ریز فعال در کمپوست با ترشح آنزیم‌های مختلف فلزات سنگین را کنترل کرده و مواد سمومی موجود در بقایای دامی و گیاهی را تجزیه می‌کند، که با گذشت زمان خاک و گیاه عاری از مواد شیمایی خواهد شد و به این ترتیب با مصرف مستمر کمپوست و کاهش مصرف کودها و سموم شیمیایی می توان محصولات ارگانیک تولید نمود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا