گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توسعه کشت محصولات کم آب‌بر در اراضی کشاورزی قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اعلام اینکه توسعه کشت محصولات کم آب بر از اولویت‌های بخش کشاورزی استان است، گفت: به تدریج در مزارع کشاورزی، کشت چغندر علوفه‌ای را جایگزین کشت ذرت علوفه‌ای کرده و کشت گیاهان کم آب‌بر مانند زعفران و گل محمدی را افزایش خواهیم داد.

مجید اسماعیلی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه در نظر داریم  تا کشت محصولات زراعی کم آب بر را  در استان گسترش دهیم، اظهار کرد: در همین راستا به تدریج در مزارع کشاورزی کشت چغندر علوفه‌ای را جایگزین کشت ذرت علوفه‌ای کرده و کشت گیاهان کم آب‌بر مانند زعفران و گل محمدی را افزایش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت محصولات کم آب‌بر و همچنین تغییر ارقام برای رشد تولید با حفظ و یا کاهش میزان کشت شاهد کاهش مصرف آب در مزارع و باغات استان  باشیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، اسماعیلی یادآور شد: استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار تُن اراضی کشاورزی است که از این میان ۷۵ هزار هکتار سهم باغات (مثمر) و سایر اراضی زراعی است.

کشت چغندرقند در ۹۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان

تورج بنیادی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در بازدید حصاری مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی  از کارخانه قند و مزارع کشت چغندرقند استان قزوین که با حضور مدیران کارخانه قند و معاونین فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آبیک و البرزو کارشناسان انجام شد، اظهار کرد: استان قزوین در سال‌جاری در سطح ۳۰۰۰ هزار برنامه کشت دارد که تاکنون حدود ۱۹۰۰ هکتار قرارداد و ۹۰۰ هکتار کشت انجام شده است.

وی ارقام کشت شده این محصول را؛ BTS، پوما، دوروتی، آناکوندا، ناگانو و آنتیک ذکر و تصریح کرد : در سال‌جاری با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های دفتر چغندرقند، استان قزوین برنامه‌ریزی کشت نشایی در سطح ۱۰۰ هکتار در برنامه دارد که تاکنون ۲ هکتار خزانه احداث و برنامه‌ریزی برای ۱۰ هکتار خزانه دیگر نیز انجام شده و بذر نشاء تأمین و درمرحله آماده‌سازی زمین خزانه است.

آغاز کشت مستقیم چغندرقند در مزارع کشاورزی شهرستان آبیک

علی همت‌زاده، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اعلام کرد:  تاکنون ۳۰۰ هکتار چغندرقند در مزارع کشاورزی این شهرستان کشت شده که سطح سبز آن  ۲۸۰ هکتار است که در حال حاضر ۶۳ نفر بهره‌بردار در کشت چغندرقند فعالیت دارند.

وی گفت: با توجه به برگزاری همایش آشنایی با کشت نشایی و روز مزرعه در سال گذشته و آشنایی کشاورزان با مزایای این نوع کشت استقبال خوبی از این نوع کشت انجام شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: کشت نشایی چغندرقند حدود ۲۰ هکتار پس از برداشت جو و با استفاده از دستگاه کشت نشایی در مزارع کشاورزی این شهرستان انجام خواهد شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ايسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا