گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای اسفیدان ، ماسوله خراسان

روستای اسفیدان به دلیل ساختار پلکانی خود به روستای ماسوله گیلان شباهت دارد كه موجب صرفه جویی در زمین می شود و همبستگی خاصی را در میان اهالی روستا ایجاد می کند.

روستای اسفیدان در استان خراسان شمالی و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بجنورد قرار دارد. این مناطق علاوه بر آب و هوای مطبوع، از لحاظ تاریخی هم دارای اهمیت بوده‌اند و به همین دلیل روستاهای زیادی در این ناحیه وجود دارند که برای گردشگری بسیار مناسب‌اند؛ مانند روستای اسفیدان، روستای استاد فاروج، روستای خسرویه و …

روستای اسفیدان به دلیل ساختار پلکانی خود به روستای ماسوله گیلان شباهت دارد كه موجب صرفه جویی در زمین می شود و همبستگی خاصی را در میان اهالی روستا ایجاد می کند. همچنين نماد روستای اسفیدان، درخت سندل می باشد و بنا به گفته معمارین روستا از نوع این درخت حدود ۱۷ اصله بوده که به علت واقع شدن در مسیر کوچه و عدم آگاهی از اهمیت آن بیشتر آنها را قطع نموده‌اند و فقط ۲ اصله باقی‌مانده که قطر تنه هرکدام در حدود ۲.۶۵ متر می‌باشد.

از جاذبه های این روستا می توان به آبشار های زیبا، چشمه های خروشان، غار ها و برج های شگفت انگیز، وجود چند امام زاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی و … اشاره کرد.

در ضلع شمال غربی روستا، دره‌ای عمیق و طولانی وجود دارد که به نام هینوَرد (هین نبرد) شناخته می شود. این چشمه هم نام با دره است و با آب گوارا، باغات اطراف را سیراب می کند.

همچنین در جنوب غربی روستا نیز دره‌ای دیگر به نام بهارگاه وجود دارد که با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی خود هر بیننده ای را مجذوب می‌کند و در ابتدای این دره نیز، قطعه زمینی حدودا ۴۰ هکتاری و تپه ماهوری به نام”موسو” وجود دارد که چند سال پیش به علت رانش شدید زمین، تمام باغات و خانه‌ها و درختان کهنسال آن در دل خاک فرو رفت.

همچنین در غرب روستا دیواری صخره‌ای نمایان است که به آن”تاش قلعه” (قلعه سنگی) می‌گویند و بر روی این قلعه، دیواره‌های سنگی و سفال‌های ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود.

اما در ضلع شمال غربی روستا بر بالای صخره چشمه هینورد کوهی بنام “خزانه” وجود دارد که در بالای آن غار “خزانه راهه” واقع شده‌است. مردم روستا می‌گویند که این غاری است دست ساز که در انتهای آن چاهی وجود دارد و در قدیم به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است.

غار دیگری به نام”ییجت” یا “معصوم” وجود دارد که دارای ستون‌های موجود در غارهای آهکی بوده و و دارای استلاگتیت و استلاگمیت می‌باشد. صخره عجیب واقع در مسیر اول (ده ریز) که به سر انسان شبیه است، بسیار خیره کننده و جالب توجه است.

مردم این روستا زندگی خودرا با باغ داری، زراعت، پروش دام (گوسفند،بز، ماکیان، گاو)، زنبور داری، پرورش ماهی و فرش بافی می گذرانند.

از خوراکی های این روستا می توان به گردو، سیب، انگور، گیلاس، سیب زمینی و ماهی قزل آلا اشاره کرد که گردو های آن صادراتی می باشند.

بيشتر بخوانيد:

روستای فورگ دارای قلعه بسیار زیبا
روستای بزنگان از بزرگترین روستاهای خراسان رضوی
خور روستای تاریخی خراسان جنوبی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا