گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سطح جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت ایران به ۱۴.۳ میلیون هکتار رسید

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری، سطح جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت کشور را ۱۴.۳ میلیون هکتار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کامران پورمقدم رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور به مناسبت «هفته منابع طبیعی و آبخیزداری»، گفت: بر اساس آخرین آمار نقشه‌های پوشش گیاهی و جنگلی سازمان جنگل‌ها در حال حاضر ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل (طبیعی و دست‌کاشت) در کشور وجود دارد که در مناطق مختلف کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب پراکنده شده است.

وی با بیان اینکه این جنگل‌ها در ۵ ناحیه رویشی در کشور گسترش یافته است، گفت:  حدود ۲ میلیون هکتار جنگل در منطقه هیرکانی در شمال کشور (جنگل های خزری) وجود دارد و وسعت جنگل‌های زاگرس در غرب کشور نیز حدود ۶ میلیون هکتار  است.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در مناطق مرکزی و شرقی ایران وسعت جنگل‌های ایرانی و تورانی ۴ میلیون هکتار است، ادامه داد: وسعت جنگل‌ها در منطقه ارسباران نیز به صورت تخمینی ۱۶۰هزار هکتار برآورد می‌شود.

وی درباره جنگل‌های خلیج فارس و دریای عمان نیز گفت: این جنگل‌‌ها متاثر از اقلیم منطقه در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان است و  گسترش آن به  ۲ میلیون هکتار می‌رسد.

پور مقدم با بیان این که بر اساس ماده ۱۵ قانون افزایش بهره‌وری، سرانه پوشش گیاهی و جنگلی کشورمان باید از ۱۷ صدم  هکتار به ۲۵ صدم هکتار برسد؛ یعنی سرانه پوشش گیاهی و جنگلی باید از ۱۷۰۰ متر مربع به ۲۵۰۰ متر مربع افزایش یابد، اظهار کرد:  سرانه پوشش گیاهی و جنگلی باید براساس برنامه ۱۰ ساله به ۲۵۰۰ متر مربع افزایش یابد و خوشبختانه روند اجرای  این برنامه در سال ۹۷ و ۹۸ سرعت بیشتری گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین سطوح توسعه جنگل، جنگل‌کاری و نهال‌کاری در سال های ۹۷ و ۹۸  انجام شده است، یادآور شد: به دلیل توجه به مباحث آبخیزداری و مدیریت جامع حوزه آبخیز، اعتبار جامع برای مدیریت آبخیزها از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.

پورمقدم یکی از اقدامات و رویکرد موثر در زمینه افزایش جنگل و درخت‌کاری را استفاده از مشارکت جوامع محلی در مدیریت جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: باید از مشارکت مردمی در حفاظت جنگل‌ها نیز  به طور شایسته استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تلاش داریم در سال‌های آینده جنگل‌کاری هر چه بیشتر با مشارکت مردم از جمله جوامع محلی و روستاییان انجام شود؛ در حال حاضر سازمان های مردم نهاد اعلام آمادگی کرده‌اند  و تفاهم‌نامه‌های مختلفی را سازمان جنگل ها با سایر دستگاه‌ها در قالب طرح «ملی نهضت سبز» منعقد کرده است.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری با بیان اینکه در طرح ملی نهضت سبز، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، بسیج، سپاه، آموزش و پرورش، هلال‌احمر، روحانیون و… حضور خواهند داشت، تاکید کرد: این گروها آمادگی خود را برای کاشت نهالی که سازمان جنگل ها در اختیارشان قرار خواهد داد، اعلام کرده‌اند.

پورمقدم افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال برای سال جاری هدفگذاری شده بود که بخش اعظم آن تاکنون انجام شده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این هدفگذاری محقق شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا