گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

غار جذاب و دیدنی روستای سهولان

مهم ترین اثر طبیعی این روستا غار آبی بسیار زیبای سهولان است. لونه کبوتر (لانه کبوتر) نام دیگری است که مردم بومی به این غار داده اند. این نامگذاری به دلیل وجود لانه های کبوتر درون غار است.

روستای سهولان ، از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد قرار گرفته است، سهولان بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد که زبان مردم این روستا کردی است. قلعه اوریس و باغ های پیرامون روستای سهولان بیش از سه قرن قدمت دارند. سهولان در زبان کردی به معنی یخ است و وجه تسمیه آن به سردسیر بودن منطقه اشاره دارد.

فعالیت‌های کشاورزی در روستای سهولان گندم، جو، عدس، نخود انگور، بادام، سیب و گردو برخی از محصولات تولید شده در این روستا می باشد.

از دیگر فعالیت‌های روستای سهولان که ریشه در فرهنگ مردم بومی دارد می‌توان به تولید انواع صنایع دستی مانند قالی، گلیم، جوراب و جاجیم اشاره کرد که عمدتا با استفاده از مواد اولیه‌ی پشمی و دامی تولید می‌شوند.

مهم ترین اثر طبیعی این روستا غار آبی بسیار زیبای سهولان است. لونه کبوتر (لانه کبوتر) نام دیگری است که مردم بومی به این غار داده اند. این نامگذاری به دلیل وجود لانه های کبوتر درون غار است.

این غار جذاب و دیدنی ۲ هکتاری روستای سهولان دریاچه ای دارد که عمق آن در برخی نقاط به ۳۰ متر هم می رسد. ارتفاع غار تا سطح دریاچه در بالاترین نقطه ۵۰ متر است و میزان رطوبت آن حدود ۷۰ درصد می باشد. وجود قندیل های مختلف آهکی در این غار به آن زیبایی فوق العاده ای بخشیده است.

غار سهولان در زمره یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران قرار دارد و قایق سواری در دریاچه آن یکی از جذاب ترین جاذبه های این غار است. آب این دریاچه ها از سفره های زیرزمینی و جوشش چشمه ها تامین می شود.

قلعه تاریخی اوریس و مسجد قدیمی روستا از جمله دیگر جاذبه های آن هستند.

بیشتر بخوانید:

روستای بند، تفرجگاه مردم ارومیه
اَنجِدان روستای کوه های مرتفع و غارهای عجیب
مالخواست روستای چشمه ها و غارهای بی نظیر

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا