گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای پامنار دزفول در همسایگی دریاچه دز

روستای پامنار به خاطر چشم‌اندازهای بسیار متنوع و همسایگی با دریاچه دز، قلعه طبیعی شاداب، دره‌ها و چشمه‌ها هرساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. روستای پامنار، شهرت اش را وامدار دریاچه شهیون و قلعه شاداب است.

روستای پامنار جزو بخش شهیون از توابع سردشت در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر دزفول واقع شده است. روستا در میان دامنه کوههای زاگرس قرار گرفته و مشرف به دریاچه سد دز (دریاچه شیهون) است.

روستای پامنار به خاطر چشم‌اندازهای بسیار متنوع و همسایگی با دریاچه دز، قلعه طبیعی شاداب، دره‌ها و چشمه‌ها هرساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. روستای پامنار، شهرت اش را وامدار دریاچه شهیون و قلعه شاداب است. دریاچه شهیون که در پشت کوه‌های تنگوان و شاداب قرار دارد زیبایی منحصربه‌ فردی را برای منطقه شهیون به ارمغان آورده است. در میان این دریاچه، جزیره‌ ای وجود دارد که مساحت آن ۶۰ هزار مترمربع است و با چشم‌انداز قابل‌ توجهی که دارد مکان مناسبی برای پرورش آبزیان به شمار می‌آید.

از گیاهان و پوشش های منطقه می توان به رملیک، کنار، بنه، بادام، جاز، انجیر، بلوط و نخل اشاره کرد. از دیگر جاذبه های این منطقه می توان از هنر کپوبافی یاد کرد که از صنایع دستی رایج بومیان منطقه است.

محصولات زیادی توسط کپوبافان در زمینه‌های مختلف بویژه ظروف تزیینی و سنتی با استفاده ازرنگها و نقوش سنتی ، از دیر باز تولید می‌شود.و با هویتی تاریخ، زینت بخش خانه‌هاهستند. انواع این تولیدات را شامل اشکال مسطح، بیضی و دایره‌ای و با کاربردهای مختلف بویژه مصنوعات صنعتی از جمله گلدان ،جا دستمالی،زیرکتری زیرقوری، میوه خوری و انواع دیگر محصولات حصیری بافت اعلام کرد. نوع تولیدات کپو در منطقه از نظر کمی و کیفی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مسابقه و نمایشگاه کپوبافی نیز تاکنون در روستای پامنار با هدف ارایه توانمندی‌های زنان و دختران منطقه در امرکپوبافی و بافته‌های حصیری برگزار شده که مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است.

دیدنی های اطراف روستای پامنار

قلعه شاداب

قلعه شاداب در دوران ساسانیان ساخته شده است و نزدیک به دوازده هزار متر مربع وسعت دارد. در طول تاریخ از این قلعه تاریخی در روستای پامنار دزفول استفاده های مختلفی شده است. نام قلعه از کدخدای طایفه به نام شاداب عبدل گرفته شده است. قبل از آن متعلق به زمین دار بزرگی بود که به نام او قلعه شاه حسین خوانده می شد. در زمان ساسانیان نیز دژ انوشبرد یا دژ فراموشی نام داشت. هنگامی قلعه را می بینید ممکن است تصور کنید تنها کوهی استوار در برابر شما است اما در حقیقت در حال تماشای یکی از طولانی ترین قلعه های طبیعی ایران هستید.

سد دز

پامنار در محدوده سد دز و کرخه واقع شده و روستایی آباد می باشد. همین سد تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی روستای پامنار دزفول شده است. در این مکان می توانید به تماشای جانوران و پرندگان مهاجر بنشینید.ماهی هایی که در این دریاچه زندگی می کنند بسیار خاص هستند و شاید بتوان گفت که با سایر ماهی های رودخانه ها مثل قزل آلا تفاوت های زیادی دارند. این ماهی ها به زندگی در دریا و آب هایی که مملو از مواد معدنی هستند عادت دارند اما در رودخانه زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید:

روستای رباط باغملک تفرجگاه زیبای خوزستان

روستای صراخیه خوزستان، ونیز ایران

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا