گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پیشنهاد وزارت جهاد به دولت/احداث گلخانه تغییر کاربری محسوب نشود

وزارت جهاد پیشنهاد مستثنی شدن احداث گلخانه‌ها و فنس‌کشی باغ‌ها از آیین‌نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها را به هیات وزیران ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، براساس تبصره (۴) الحاقی ماده (۱) قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، احداث گلخانه‌ها و سایر تولیدات کشاورزی در روستاها، بهینه کردن تولیدات کشاورزی بوده و تغییرکاربری محسوب نمی‌شود. موارد مذکور از شمول قانون مستثنی بوده و با رعایت ضوابط زیست محیطی با موافقت سازمان جهادکشاورزی استان‌ها بلامانع است.

در حال حاضر دستگاه‌های متولی امر، فعالیت‌هایی از قبیل ایجاد گلخانه و فنس‌کشی اطراف باغ‌ها را مشمول آئین‌نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها تلقی می‌کنند و این موضوع باعث انجام مراحل اداری، اتلاف وقت و تحمیل هزینه زیاد به متقاضیان شده است.

با توجه به موارد مطروحه، وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد اصلاح آئین‌نامه اجرایی استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج ازحریم شهرها و محدوده روستاها و مستثنی شدن احداث گلخانه‌ها و فنس‌کشی باغ‌ها از این آئین‌نامه را جهت سیر مراحل بررسی به هیئت دولت ارائه کرده است.

مطابق این پیشنهاد، گلخانه‌ها از مصادیق قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و به عنوان بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و احداث آنها تغییرکاربری محسوب نمی‌شود. ایجاد آنها در خارج از حریم شهرها و روستاها مطابق ضوابط ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و از مصادیق احداث بنا و تأسیسات نخواهد بود.

هم‌چنین، فنس‌کشی باغات (بدون پی‌ریزی ممتد) در راستای حفاظت از باغات و محصولات آن، اقدام تکمیلی مورد نیاز کشاورزی، محسوب و از شمول این تبصره، مستثنی و تابع ضوابط مربوط است.

گفتنی است، این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت طی می‌کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا