گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای افین خواستگاه زرشک ایران

اقتصاد روستای افین، از سالیان دور، بر مبنای کشاورزی و محصول شاخص زرشک بوده است. بیشترین زرشک تولیدی کشور، در روستای افین، به ثمر رسیده است.

روستای افین از مراکز مهم تاریخی شهرستان قاین در ۸۵ کیلو متری جنوب شرقی قاین قرار گرفته است. این روستا مركز دهستان افين است كه يكی از مراكز مهم تاريخی در شرق شهرستان قاينات محسوب می‌شده است.

اقتصاد روستای افین، از سالیان دور، بر مبنای کشاورزی و محصول شاخص زرشک بوده است. بیشترین زرشک تولیدی کشور، در روستای افین، به ثمر رسیده است.

آب و هوای افين از نوع خشک سرد است که آب و هوايی مناسب برای کشت و پرورش ياقوت سرخ قاينات (زرشک) است. این روستا با برخورداری از هکتارها مزرعه پرورش زرشک یکی از قطبهای اصلی صادرات زرشک کشور است. سرخ شدن زمین در فصل پاییز و ترکیب آن با آسمان صاف و آبی این منطقه اخیرا آن را به یکی از مراکز اصلی گردشگری در ایران تبدیل کرده است.

در منابع تاریخی آمده است اولین کشت و تولید زرشک بی‌دانه در روستای افین بنیان گذاشته شده و قدمت تاریخی دارد. درختچه زرشک دارای ۲ تا ۷ متر ارتفاع و رنگ قهوه‌ای، قرمز یا زرد است. برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و گل‌های خوشه‌ای و زرد رنگ است. شاخه‌های زرشک تیغ‌های زیادی دارند. یاقوت سرخ قاینات بیضوی شکل بوده و دارای طعمی ترش است.

در کنار بخش جنگلی و درختی افین، بخش وسیعی نیز به کشت یونجه و چغندر برای تأمین خوراک دام ها اختصاص دارد که در کنار باغ ها و چسبیده به آن ها وجود دارد.

سوغات افین مشتمل است بر ظروف سفالی، زعفران، زرشک، سبدهای حصیری، کشک زرد، عناب، بادام کوهی، سنجد، قره قوروت و برگه هلو.

از جاذبه‌های زیبای تاریخی، فرهنگی و  گردشگری روستای افین می توان به مسجد جامع، قلعه تاریخی، مزار چهارگنبد، اقامتگاه بوم گردی، آسیاب آبی قلعه کوه، موزه اشیاء قدیمی، رودخانه های دائمی و جنگل گز، کاروانسرا، برج‌ها و آب انبارهای مختلف اشاره کرد.

بيشتر بخوانيد:

روستای فورگ دارای قلعه بسیار زیبا
روستای کریمو از توابع بخش مرکزی شهرستان سرایان
خور روستای تاریخی خراسان جنوبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا