گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

انحصار در خوراک طیور و واردات محصولات تراریخته/ ۶۵ درصد ذرت را آقای خاص وارد می‌کند

عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران با بیان وجود انحصار در واردات خوراک طیور گفت: 65 درصد ذرت کشور را آقای خاص وارد می‌کند.

حجت‌الاسلام علی ارجمند عین‌الدین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه وجود انحصار در واردات خوراک  دام و طیور به این بخش ضربه می‌زند، گفت: ‌متاسفانه ۶۵ درصد ذرت وارداتی را یک آقای خاص که نامش را همه شنیده‌اند وارد می‌کند که همه آنها تراریخته هستند.

وی با بیان اینکه خوراک دام و طیور سهم زیادی در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی مانند مرغ و تخم‌مرغ دارد،‌گفت: کنترل قیمت خوراک دام وطیور، در کاهش قیمت محصولات پروتئینی بسیار مؤثر است.

به گزارش فارس، بیش از ۹۰ درصد ذرت مورد نیاز کشور، وارداتی است و خوراک دام و طیور ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی را تشکیل می‌دهد. در چند روز گذشته قیمت خوراک طیور در کشور دو برابر شده است.

* وزارت جهاد کشاورزی خوردن پرندگان دیگر را ترویج کند 

عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه خوردن مرغ به این میزان عادت خوبی نیست به روایتی از امیرالمومنین علی (ع) اشاره کرد و گفت:در جمعی از امیرالمومنین پرسیدند گوشت کدام پرنده بهتر است. خلیفه دوم که آنجا بود بلافاصله اظهار داشت گوشت مرغ بهتر است اما حضرت علی فرمودند مرغ، خوک پرندگان است و بهترین گوشت در بین پرندگان کبوتر نقرس است.

ارجمندعین‌الدین توضیح داد:‌ علت اینکه مرغ را خوک پرندگان می‌دانند به این دلیل است که مرغ همه چیز خوار است حتی ضایعات کشتارگاه‌ها را هم تبدیل به خوراک می‌کنند و مورد استفاده این حیوان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه همه پرندگان جفت دارند اما در مرغ چنین نیست.

وی افزود: اسلام محدوده رژیم غذایی تعیین کرده و ما باید از همه آنها استفاده کنیم و نباید سفره خودمان را کوچکتر کنیم. مثلا غاز، بوقلمون، کبک و دیگر پرندگان حلال می‌تواند جزو اولویت‌های ترویجی وزارت جهاد باشد که متاسفانه تاکنون نبوده است.

* کشورهای پیشرفته در کنار مرغداری صنعتی به سراغ پرورش سنتی مرغ رفته‌اند

عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مثل آلمان، ژاپن وکره به مرغداری سنتی روی آورده‌اند، گفت: زمانی که مرغ در فضای آزاد پرورش می‌یابد ارزش غذایی آن بسیار بیشتر می‌شود و در کنار تولیدات صنعتی اخیرا به سمت تولید و پرورش مرغ‌های سنتی روی می‌آورند.

ارجمندعین‌الدین افزود:‌ ما متاسفانه مصرف کننده و وارد کننده لاین‌ها هستیم. مرغ تخم‌گذار از آلمان وارد می‌شود، تبدیل به اجداد شده و در مرغداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و لازم است که از لاین داخلی خودمان استفاده بیشتری گردد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاري فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا