گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاطيور

قرقاول نژاد الیوت (Elliot’s pheasant)

قرقاول نژاد الیوت (Elliot’s pheasant) متعلق به جنوب شرق کشور چین و رودخانه یانگ تسه است و جزو دسته قرقاول‌های دم‌دراز محسوب می‌شود .

قرقاول نژاد الیوت (Elliot’s pheasant) متعلق به جنوب شرق کشور چین و رودخانه یانگ تسه است، زیستگاه قرقاول الیوت شامل نواحی سرسبز، جنگلی و نیمه گرمسیری، کوه‌پایه‌ای و جنگل‌های متراکم و درختان پهن‌برگ در ارتفاعات ۲۰۰ الی ۱۹۰۰ متری از سطح دریا می‌باشد.

قرقاول‌های الیوت پرندگانی بسیار مقاوم هستند، این نژاد به‌خاطر دم بلندی که دارد جزو دسته قرقاول‌های دم‌دراز محسوب می‌شود و به «قرقاول الیوت دم‌دراز» نیز معروف است.

خصوصیات ظاهری قرقاول الیوت

گونه‌های نر در حدود ۸۰ سانتی‌متر طول دارند که ۳۱ سانتی‌متر از آن شامل طول دم پرنده می‌باشد. الیوت نر به رنگی قرمز مایل به قهوه‌ای داشته و دارای تاج بلوطی شکل به رنگ مایل به قهوه‌ای است، گردنش سفید رنگ، چانه و گلو سفید و سیاه می‌باشد، پوست صورت و نواحی دور چشم به رنگ قرمز (سرخ) است، قسمت شکم به رنگ سفید، دم بلند با خطوط موجدار افقی به رنگ سیاه سفید و قهوه‌ای و پاهایی خاکستری رنگ دارد.

گونه ماده نسبت به جنس نر کوچک‌تر بوده و پرهایش از جلای کمتری برخوردار است و رنگی مایل به قهوه‌ای و خاکستری دارد، پوست صورت و نواحی دور چشم به رنگ قرمز و پاهای پرنده ماده به خاکستری رنگ است.

پراکندگی

قرقاول‌های الیوت در جنوب شرق کشور چین و رود خانه یانگ تسه و استان‌های گوئیژو، هونان، جیانگشی، هونان و ژجیانگ آنهویی زندگی می‌کنند.

وضعیت بقاء

به علت تخریب زیستگاه‌های طبیعی قرقاول الیوت، همچنین تخریب جنگل‌ها و قطع درختان برای مصرف چوب، توسعه و پیشرفت کشاورزی و شکار قرقاول‌ها به‌عنوان غذا، از گونه‌های در معرض تهدید به‌شمار رفته و در لیست قرمز IUCN گونه‌های در معرض انقراض قرار دارد.

محل نگهداری قرقاول الیوت

قرقاول الیوت پرنده‌ای مقاوم است و نسبت به سرما و دمای پایین هوا تحمل زیادی دارد، مکان نگهداری آنها تا حد امکان باید بزرگ بوده و محیطی شبیه به زیستگاه طبیعی آنها باشد و توسط مواد طبیعی و تخته سنگ و درختچه‌ها تزئین گردد.

جهت نگهداری از یک جفت قرقاول الیوت به مکانی محصور و مسقف و عایق‌بندی شده به مساحت حداقل ۱۰ مترمربع نیاز است که با بستری از مواد عایق طبیعی مانند کاه و کلش و خاک دستی پوشیده شده باشد. مطمئناً هرچه فضای محل نگهداری بزرگ‌تر باشد برای حفظ سلامت پرنده و فعالیت‌های زیستی و تولیدمثلی مناسب‌تر است.

به‌یاد داشته باشید که قرقاول الیوت نسبت به تابش آفتاب و نور شدید حساس است، بنابراین توصیه می‌شود لانه آنها را در محلی سایه و به دور از تابش شدید خورشید بسازید.

تغذیه

قرقاول‌ها پرندگانی همه‌چیزخوار هستند و در حیات‌وحش جیره غذایی آنها شامل: انواع دانه‌ها، انواع برگ‌ها، توت‌ها، میوه‌های وحشی، حشرات و لارو حشرات می‌باشد.

زاد و ولد قرقاول الیوت

این نژاد حدود یک الی دو سالگی به بلوغ می‌رسد.

فصل تولیدمثل در قرقاول الیوت در ابتدای فصول گرم سال از اواسط ماه مارس تا اواخر ماه می است.

قرقاول‌های الیوت نر چندهمسر بوده و در دسته‌های متشکل از دو تا سه ماده به همراه یک نر زندگی می‌کنند در مدت دوره تولیدمثل قرقاول نر وظیفه بارور کردن تخم‌ها را دارد و در زمان دوره جوجه‌درآوری و پرورش جوجه‌ها دخالتی ندارد در مرحله دوم قرقاول ماده اقدام به لانه‌سازی می‌کند، در هر کلاج و دوره تخمگذاری ۴ الی ۱۲ تخم و به‌طور میانگین ۵ الی ۸ تخم می‌گذارد و حدود ۲۳ روز پس از خوابیدن قرقاول ماده بر روی تخم‌ها جوجه‌ها بیرون می‌آیند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
پرنده جنگل
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا