گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

جوانی که با پرورش ۵۰ جوجه قرقاول شروع کرد و امروز صادرکننده شد

مرتضی زارعی جوان میاندورودی از چند سال پیش اقدام به پرورش قرقاول کرده است و امروز با اتکا بر نگاه اقتصاد مقاومتی با گسترش کار خود در حال تنظیم قرارداد صادرات به قطر است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرتضی زارعی جوان میاندورودی با بیان اینکه “پرورش قرقاول را از هیچ و زیر پیلوت خانه شروع کردم”، اظهار کرد: در ابتدا در فضای ۴۰متری و با ۵۰ جوجه شروع کردم و پس از بالغ شدن آنها را فروختم و سود خوبی داشتم به همین دلیل علاقه‌مند شدم که آن را گسترش دهم.

وی بیان کرد: هزار و ۵۰۰ متر زمین خریدم که ۸۰۰ متر فضای مسقف ایجاد کردم و ۱۲۰ قرقاول مولد گرفتم که هر کدام ۸۰ تخم می‌گذارد و اگر این تخم‌ها تبدیل به جوجه شود هر جوجه تازه‌متولدشده پنج هزار تومان و یک‌ماهه ۳۵ هزار تومان قیمت دارد.

زارعی با بیان اینکه قرقاول مصرف غذایی بسیار پایینی دارد، افزود: هر قرقاول در روز ۶۰ گرم و در ماه ۲.۵ کیلو غذا می‌خورد که می‌توان ذرت، سویا، پیلوت، شبدر و یونجه به آنها داد.

وی تأکید کرد: قرقاول در مدت ۶ ماه بالغ می‌شود و در هشت‌ماهگی به بلوغ می‌رسد و زمان تخم‌گذاری آن از فروردین تا تیرماه است.

زارعی برای کسانی که قصد شروع این کار را دارند، گفت: ابتدا باید قفسه‌های کوچک در ابعاد ۱.۵ در ۱.۵ یا ۲ در ۲ ایجاد کنند که می‌توان با هزینه کم و با استفاده از چوب یا میله‌گرد آن را درست کرد.

وی تأکید کرد: برای تخم‌ریزی و جوجه‌کشی در هر قفس یک نر با سه یا چهار ماده قرار گیرند و باید مواظب بیماری‌های آنها هم بود، بیماری‌هایی نظیر بیماری آنفلوآنزا، گامبرو، آبله، نیوکاسل و برونشیت که داروهای آنها وجود دارد.

این جوان کارآفرین درباره نژاد قرقاول‌ها، بیان کرد: پاکستانی، هلندی و سیلور نژادهایی هستند که استفاده می‌کنم و نژادهای بلژیکی و لیمویی بیشتر تزئینی هستند و در سال بین ۲۰ تا ۲۵ تخم می‌گذارند.

وی درباره فروش قرقاول، گفت: فروش ما از طریق سایت و اینترنتی است، سایتی ایجاد کردم که تمام مراحل پرورش قرقاول در آن گفته شده است و هر کسی می‌تواند با مراجعه به آن نحوه پرورش قرقاول را بیاموزد.

زارعی ادامه داد: مشتری از سراسر ایران وجود دارد و به اکثر استان‌های کشور ارسال کردیم و در حال حاضر در حال قرارداد برای ارسال به قطر از طریق دوستان خوزستانی هستیم.

وی افزود: برای شروع کار از وام اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی شروع کردم که توانست در ابتدای کار هزینه‌های مرا تأمین کند تا بتوانم به سوددهی برسم و امروز به مرحله‌ای رسیدم که یک دستگاه جوجه‌کشی هزارو۲۰۰تایی و یک دستگاه ۵۰۰تایی خریداری کردم تا تمامی مراحل پرورش قرقاول را در اختیار داشته باشم.

زارعی گفت: برای آموزش عمومی، کتاب گام به گام پرورش قرقاول را نوشتم تا همه کسانی که علاقه‌مند به این کار هستند بتوانند از طریق این کتاب با آن آشنا شوند و این کتاب به‌صورت اینترنتی نیز در سایت ما برای علاقه‌مندان در دسترس است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا