گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید محصول زیتون در یزد ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد می‌گوید: امسال سه هزار و ۱۵۰ تن محصول زیتون از باغ های این استان برداشت شد که این مقدار تولید نسبت به سال ۱۳۹۷، ۳۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، اکبر شیخ علیشاهی سطح زیرکشت این گیاه را ۲ هزار و ۴۵۲ هکتار ذکر کرد که یک هزار و ۷۳۸ هکتار آن بارور است.

وی سالم‌ترین روغن گیاهی عرضه شده در بازار را مربوط به زیتون دانست و خاطرنشان کرد: در سال جاری از محصول برداشت شده افزون بر ۲۰۰ تن روغن و ۱۵۰ تن کنسرو زیتون در استان استحصال و روانه بازار مصرف شد.

شیخ علیشاهی مجموع سطح زیرکشت باغ های استان را ۷۹ هزار هکتار ذکر کرد و با توجه به شرایط آب و هوایی تاکید کرد که برداشت این دانه روغنی و خوراکی از مهرماه شروع می شود و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: درخت زیتون به دلیل مقاوم بودن نسبت به کم آبی، شوری خاک و همچنین شرایط مطلوب خاک استان، توسعه کشت آن مورد توجه مردم، اداره‌ها و نهادهای استان برای تولید و فضای سبز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای روغن کشی از این محصول با پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال بودجه از محل اعتبار باغبانی در سال‌های گذشته تعدادی دستگاه روغن کشی خریداری شد و در شهرستان‌های اردکان، میبد، تفت و شاهدیه یزد راه‌اندازی شده است.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: با توسعه و افزایش محصول تولید زیتون در استان، ۲ واحد روغن گیری ۳۰۰ کیلوگرمی بر ساعت در شهرستان یزد و همچنین یک کارخانه روغن کشی و تهیه کنسرو در شهرستان مهریز با ظرفیت هزار کیلوگرم بر ساعت راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های یزد با ۸۸۷ هکتار و اردکان با ۳۸۹ هکتار بیشترین سطح زیرکشت درختان زیتون استان را دارند، اضافه کرد: هم اکنون ۱۰۰ هکتار برنامه توسعه باغ‌های جدید زیتون در مناطق مستعد استان در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد در ادامه برگزاری دوره‌های تخصصی، ارائه مشاوره‌های فنی و کارشناسی به باغداران ، توزیع نهال‌ یارانه‌ای ،اصلاح و توسعه باغ‌های زیتون را از جمله برنامه‌های جهاد کشاورزی برای بهبود شرایط کمی و کیفی تولید این محصول برشمرد.

شیخ علیشاهی یادآور شد: با توجه به کم آبخواه بودن گیاه زیتون ، در ۲ سال قبل در اجرای طرح توسعه باغ‌های زیتون سالانه ۲ هزار اصله نهال زیتون به صورت یارانه‌ای در اختیار باغداران قرار گرفته است.

وی، تعداد بهره برداران را ۶۵۰ نفر ذکر کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌هایی شامل آموزش هرس، پیوند و تغذیه خاک را در برنامه‌های کاری خود دارد.

کشت آزمایشی درختان زیتون در دهه ۷۰ به صورت آزمایشی در یزد آغاز شد و برخلاف تصور اولیه، این گیاه با خاک و آب و هوای منطقه سازگاری خوبی دارد و کشت آن با توجه به فقر پوشش گیاهی در شهرها و روستاهای استان به عنوان فضای سبز  و استفاده از محصول آن رو به افزایش است.

با توسعه طرح درختکاری زیتون علاوه بر ۶۵۰ فرصت شغلی مستقیم، ۲ برابر همین تعداد فرصت شغلی غیرمستقیم فراهم شد.

با عملیاتی شدن ۱۰۰ هکتار طرح توسعه باغ های جدید این گیاه ، میزان اشتغال موجود به چند برابر افزایش می یابد و مصرف روغن زیتون به تدریج در سبد خانوارهای یزدی رو به افزایش است.

اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۴ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان ۷۹ هزار هکتار آن باغ های میوه است و مابقی محصول زراعی است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا