گروه مشاوران برندینگ فراسو
کسب و کارها

تکثیر ماهی دیسکس

تشخیص دادن جنس های نر و ماده آنها از یکدیگر مشکل است.

تکثیر ماهی دیسکس

به دلیل این که تشخیص جنسیت آنها تا حدی مشکل است، بهترین راه داشتن ۶ ماهی کوچک برای انتخاب جفت می باشد. بمرور زمان ماهیهای ضعیفتر را از این جمع خارج کنیم. در نهایت کار به جایی میکشد که تنها ۲ ماهی در آکواریم خواهند ماند و این دو ماهی جفتی بسیار ارزشمند خواهند بود که احتمالا بزودی شروع به تخم ریزی خواهند کرد . اگر آنها در شرایت مطلوب نگهداری شوند دیسکوس ها راحت تر در آکواریوم تکثیر خواهند شد ولی باز هم تکثیر آنها امری مشکل است. دیسکسها تخمهایشان را روی اشیاء شیب دار می گذارند.

پرورش آنها در آکواریوم بسیار ساده است . اگر از چند عدد دیسکس جوان استفاده کرده و آنها را کنار هم پرورش دهید بعد از رسیدن به بلوغ آنها جفت گیری کرده و اقدام به تخم ریزی خواهند کرد . دیسکس ها در آکواریوم هایی با ارتفاع کم تخم ریزی نخواهند کرد . حداقل ارتفاع آب برای تخم ریزی آنها ۴۰ سانتی متر می باشد و تا ۸۰ سانتی متر برای تکثیر مناسب است . توجه داشته باشید که دمای آب در طول دوره تکثیر باید ۲۸ درجه سانتیگراد باشد . در صورتی که رفتار جفت گیری و تخم ریزی در آنها مشاهده نشد می توانید کمی دما را افزایش دهید .

همچنین برای ترغیب دیسکس ها میتوانید با تعویض مقداری کم از آب با آب سرد تر شرایط باران های آمازون در تابستان را برای آنها شبیه سازی کنید که در تخم ریزی آنها تاثیر گذار خواهد بود . pH آب در طول مدت باید با دقت فرآوان روی ۶.۵ نگه داشته شود ، همچنین با توجه به بارش باران در آمازون هنگام تخم ریزی این ماهی باید توجه داشته باشید که سختی آب نیز باید مقداریی در حدود ۱ تا ۴dH باشد. پارامتر pH آب برای این ماهی ها بسیار مهم است و باید هر روز آن را بررسی کنید . نیترات آب باید در مقدار حداقل خود باقی بماند . سیفون ۳۰ تا ۵۰۰ درصد آب در هر هفته لازم است .

در هنگام تکثیر ، دیسکس ها باید با غذاهای مقوی دارای پروتئین تغذیه شوند . تنوع غذایی به تعادل در رژیم غذایی دیسکس ها کمک می کند . پرورش دهندگان حرفه ای از دل گوساله ، کرم خونی ، اسفناج و دو بار در هفته از گرانول های مقوی برای تغذیه دیسکس ها استفاده میکنند .

با قراردادن برعکس یک گلدان مخروطی برای تخم ریزی آنها آماده شوید . توجه داشته باشید که سطح مورد استفاده آنها باید کاملا تمیز و بهداشتی باشد . بعضی لوازم پلاستیکی حرفه ای نیز برای تخم ریزی آنها ساخته شده است که می تواند شانس تخم ریزی را افزایش دهد . در طبیعیت شانس تکثیر این موجود به همین دلایل پایین تر از شانس تکثیر در آکواریوم هاست . این مرحله نیاز به صبر و نظارت دقیق شما دارد .

تخم ریزی و پرورش ماهی دیسکس

محل مناسب برای تخم ریزی ماهی های دیسکس وسط آکواریوم است . دیسکس ها به طور مداوم با مکیدن و لمس کردن سطح مخروط با دهان اقدام به تمیز کردن آن می کنند . در ابتدای تمیز کردن مخروط توسط دیسکس ها مجدد کیفیت آب را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها را به صورت مداوم تغذیه می کنید . در این شرایط سبک بودن آب بسیار مهم است . در صورتی که سختی آب بالا باشد لاور ها نمیتوانند پوسته تخم را بشکنند و بیرون بیایند.

آماده شدن ماهی ماده برای تخم گذاری ممکن است بین یک هفته تا ۱۵ هفته به طول انجامد . پس از جفت گیری آنها تخم های کوچکی را روی سطح مخروط قرار میدهند . دیسکس ها به طور مداوم مراقب آنها هستند و با حرکت باله ها جریان آب را از روی آنها عبور میدهند تا اکسیژن کافی به تخم ها برسد . در این مرحله آنها با خوردن و از بین بردن تخم های بارور نشده باعث جلوگیری از بیمار شدن و قارچ زدن بقیه تخم ها میشوند .

پس از ۴۸ ساعت تخم ها باز خواهند شد . در این مرحله نیاز به تغذیه از طرف شما ندارند . والدین آنها با ترشح نوعی ماده غذایی از پوست خود ، بچه ماهی ها را تغذیه می کنند . والدین مدت زیادی پذیرای بچه ها هستند و گزندی به آنها نمیرستانند . اما بهتر است بعد از گذشت ۲ هفته و امکان تغذیه بچه ماهی ها با غذا های دیگر آنها را از والدین جدا کنید . زیرا تغذیه آنها از والدین باعث ضعیف شدن آنها شده و همچنین به بدن آنها آسیب میرساند .

با توجه کردن به مراحل ذکر شده و دقت در انجام تکثیر شما می توانید حدود ۷۰ درصد تخم ها را به ماهی هایی زنده تبدیل کنید . فروش این ماهی ها تا زمانی که آنها به اندازه ۴ سانتی متری نرسیده اند توصیه نمیشود . زیرا آنها باید توانایی مقاومت در برابر جابجایی و تغییر شرایط آب را داشته باشند .

 هنگام تکثیر ، مادر و پدر از گله اصلی جدا می شوند و این به دلیل حفاظت از بچه های خود ازهمنوعان می باشد . مانند تمام سیچلاید های دیگر این گونه نیز پدر و مادر دلسوزی برای فرزندان هستند . همچنین این ماهی هنگام باز شدن بچه های خود ، شیره ای از پوست خود ترشح میکند که تا ۴ هفته غذای لارو ها را تامین میکند . در ۲ هفته اول والدین با حرکت موازی با هم و نگه داری بچه ها در وسط باعث تغذیه آنها میشوند و از هفته ۳ به بعد کم کم تغذیه را کم کرده و در هفته ۴ تغذیه از این روش را کلا قطع میکنند . اگرچه این رفتار در بین ماهی ها کمیاب است اما بیش از ۳۰ گونه دیگر از سیچلاید ها نیز برای تغذیه فرزندان خود از روش ترشح شیر از پوست استفاده می کنند ( از جمله کرومیده و آوارو ) . ماهی دیسکس در سن یک سالگی به بلوغ کامل میرسد .

تعویض آب به رشد و شادابی بچه های دیسکاس کمک می کند. زیرا آب دیسکسها بر اثر مدفوع و غذاهای اضافی و مانده در آکواریوم آلوده و کمی اسیدی می شود که در نتیجه آب باعث سوختن لبه های باله و دم آنها خواهد شد. از طرفی دیگر بر اثر تبخیر آب املاح موجود در آب مانند نمکهای کلسیم و منیزیم باقی می مانند و آب را سنگین می کنند که برای دیسکسها قابل تحمل نیست. بنابراین بهتر است همواره باندازه ایی که آب تبخیر می شود. به همان اندازه هم شما آب از آکواریوم خارج کنید. سپس آب آماده و مناسب اضافه کنید تا همواره تعادل بین املاح موجود در آب و سختی آب برای دیسکسها برقرار باشد.

بیشتر بخوانید:

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا