گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هازراعت

از کاشت تا برداشت سیب زمینی

سیب‌زمینی یکی از مهمترین منابع غذایی دنیا محسوب می‌شود و در تامین غذای جامعه نقش مهمی دارد. برابر آمار سازمان جهانی خوار و بار، سالانه ۲۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در جهان زیر کشت این محصول قرار گرفته است و افزون بر ۳۱۰ میلیون تن محصول از آن برداشت می‌شود که سهم ایران از این مقدار ۱۸۵ هزار هکتار سطح زیر کشت و افزون بر ۵ میلیون تن تولید است. در استان همدان به عنوان یکی از مناطق عمده کشت سیب زمینی،سالانه از ۲۲ هزار تا ۲۶ هزار هکتار سیب زمینی کشت می‌شود.

اگر در فضای کمی می خواهید به کاشت سیب زمینی بپردازید بهتر است که ازسیب زمینی زودرس استفاده کنید. این گونه ازسیب زمینی چون زود برداشت می شود از آفت زدگی نیز در امان می ماند. گونه های معمولی سیب زمینی به شانزده تا هفده هفته زمان برای رسیدن نیازمند هستند و از اوایل تیرماه تا شروع مرداد ماه می توانید جهت برداشت این نوع سیب زمینی اقدام کنید. سیب زمین های اصلی به هجده تا بیست هفده زمان برای رسیدن نیاز دارند و از تیر تا مهر ماه برای برداشت آن اقدام می شود، این گونه فضای زیادی را اشغال می کند اما برای انبار کردن بسیار مناسب است.

نحوه القای جوانه زنی

Chitting یعنی ترغیب سیب زمینی بذری به جوانه زدن قبل از کشت. حدود ۶ هفته قبل از نشاء کردن آن‌ها این کار را از اواخر دی در نقاط گرم‌تر کشور و یا در ماه بهمن در نقاط سرد‌تر کشور شروع کنید. هرسیب زمینی بذری دارای سر گرد‌تر و ضخیمی است که چند «چشم» دارد. قسمت‌های غده مانندسیب زمینی را به گونه‌ای قرار دهید که سر ضخیم آن در بالا‌ترین قسمت سینی یا جعبه تخم مرغ و در مقابل نور طبیعی زیادی قرار گیرد. وقتی جوانه‌ها به ۱.۵ تا ۲.۵ سانتی متر رسیدند، آماده کاشت در بیرون هستند.

نحوه کاشت

هنگامی که خاک شروع به گرم شدن می کند، سیب زمینی های جوانه زده را بکارید. این کار به طور معمول از اواسط اسفند تا فروردین ماه صورت می گیرد. برای آغاز کار شیاری به عمق ۷/۵ تا ۱۳ سانتی ایجاد کنید با توجه به این نکته که عمق این شیار بسته به گونه سیب زمینی متفاوت است. پیش از آنکه جوانه این محصول را درون خاک بکارید یک لایه نازک کود نیز در شیاری که ایجاد کرده اید، بیفزایید.
سیب زمین های زودرس را در فاصله ای حدودا سی سانتی متری از هم و با چهل تا پنجاه سانتی متر فاصله بین ردیف ها بکارید.
در کاشت سیب زمینی های معمولی و اصلی رعایت فاصله سی و هشت سانتی متری و با هفتاد و پنج سانتی متر فاصله بین ردیف ها الزامی می باشد.
غده های جوانه زده را با دقت بردارید و درون شیار به شکلی که جوانه ها به سمت بیرون باشند، قرار دهید. حواستان باشد که جوانه ها نشکنند. روی سیب زمینی ها را با خاک بپوشانید. بعد از ظاهر شدن جوانه روی آنها را با یک تل خاک بپوشانید به گونه ای که جوانه ها در زیر خاک مدفون شوند. این کار را باید در فاصله های زمانی معین انجام دهید. به شکلی که در آخر فصل هر یک از گیاهان در اطراف خود یک تل خاک کوچک به حدود پانزده سانتی متر خواهند داشت.

نحوه برداشت

سیب زمینی های خانگی شما بسته به نوع و شرایط پرورش باید از تیر تا شهریور آماده برداشت شوند. گونه‌های زودرس را به محض آماده شدن (یعنی زمانی که جوانه‌های روی خاک هنوز سبز هستند و معمولاً به محض باز شدن گل‌های آن) می‌توانید برداشت و مصرف کنید. گونه‌های معمولی (second early) و اصلی (main crop) را می‌توان به مدت طولانی تری در خاک نگه داشت- تا ماه شهریور – حتی اگر جوانه روی خاک از حالت افتاده باشد. دو هفته قبل از برداشت محصول، جوانه‌های روی زمین را ببرید. با این کار پوست این محصول فرصت ضخیم شدن پیدا کرده و هنگام برداشت کمتر آسیب دیده و انبار کردن آن راحت‌تر می‌شود.

نکات مهم

سیب زمینی گیاهی روز بلند است و به نور فراوانی نیاز دارد. از کاشت سیب زمینی در مکان های مستعد سرما بپرهیزید زیرا به رشد برگ های آن آسیب می زند. سیب زمینی با رشد زود هنگام خود می تواند به زدودن علف های هرز درون یک باغ یا باغچه کمک کند.

اگر می خواهیدسیب زمینی ها را درون گلدان بکارید توجه داشته باشید که عمق و عرض آن حداقل سی سانتی متر باشد و از زهکشی خوبی برخوردار باشد. گلدان را تا نصفه از کود چند منظوره یا کود مرغوب باغچه پر کنید. روی کود دو عدد بذرسیب زمینی قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید. این کار تا فاصله ۲/۵ سانتی متری از لبه گلدان انجام دهید. بعد از اینکه غده های این محصول به اندازه یک تیله شدند آبیاری آن مسئله مهمی می باشد. اگر به سیب زمینی به اندازه کافی آب ندهید کیفیت و اندازه سیب زمینی ها کاهش پیدا می کند. آبیاری باید در فواصل منظم انجام شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری ایسناسبزانهبیتونه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا