گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برداشت زیره سبز از مناطق شمالی و مرزی گنبدکاووس آغاز شد

رییس مرکز جهادکشاورزی منطقه "اترک" بخش داشلی برون گنبدکاووس از آغاز فصل برداشت زیره سبز در سطح تقریبی چهار هزار هکتار از اراضی زراعی نواحی شمالی و مرزی این شهرستان خبر داد و گفت: کار برداشت این محصول تا پایان خرداد ادامه دارد.

آنه‌طواق محمدآلق روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری به سبب کاهش بارش باران و احتمال واردشدن خسارت به محصولات پاییزه مانند گندم و جو تمایل کشاورزان مناطق شمالی و مرزی به کشت این محصولات کاهش یافت و درمقابل با توصیه کارشناسان جهادکشاورزی کشت زیره مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: براین اساس امسال کشت زیره در اراضی نواحی شمالی و مرزی گنبدکاووس و در قالب قرارداد به سه هزار و ۱۷۶ هکتار رسید که علاوه بر آن ۵۰۰ تا ۶۰۰ هکتار نیز بدون قرارداد توسط کشاورزان کشت شد.

محمدآلق بابیان اینکه سطح زیرکشت زیره امسال در مقایسه با سال قبل آن حدود ۳.۵ برابر افزایش دارد، اضافه کرد: میانگین برداشت زیره از هر هکتار بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم است که پیش بینی می‌شود امسال حدود هزار و ۵۰۰ تن از این محصول برداشت شود.

رییس مرکز جهادکشاورزی منطقه اترک گنبدکاووس همچنین گفت: قیمت توافقی و فعلی هر کیلوگرم زیره سبز حدود ۹۰۰ هزار ریال است که به احتمال زیاد این قیمت در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس درمجموع ۵۷ هزار هکتار اراضی زراعی قابل کشت دارد که از این مقدار حدود ۱۲ هزار هکتار در حاشیه رودخانه اترک به‌صورت آبی کشت می‌شود و ۴۵ هزار هکتار دیگر نیز هرسال به‌صورت دیم به زیر کشت گندم و جو می‌رود.

همچنین مینا پیری کارشناس مسوول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز در گفت و گو با ایرنا، دوره رشد کوتاه سه ماهه، نیاز آبی اندک، مقاوم به شوری خاک و آفات و بیماری‌ها و درآمد بالاتر را از مزایای کشت زیره در اراضی کم بازده نواحی شمالی این شهرستان و بهترین جایگزین برای کشت گندم و جو در این مناطق دانست.

به گزارش ایرنا، زیره یکی از مهمترین انواع گیاهان دارویی است که دارای خواص ضد سرطان، باکتری و میکروب بوده، برای گرفتگی قلب مفید و تقویت کننده قوای جسمی و جنسی، اشتها آور و شیرافزا است.

شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس با افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که ۶۰ درصد آن به صورت دیم کشت می‌شود، از شهرستان‌های مهم تولید کشاورزی گلستان بالاخص در تولید گندم است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا